Paliwa - okres ich przydatności
: pn 01 lis 2021, 13:55
Dużo mówimy o robieniu zapasów. Jedzenia, sprzętu i paliw. Jednakże zastanawialiście się może jak długi okres przydatności mają te ostatnie?
Paliwa płynne (benzyna, olej napędowy) są jednymi z podstawowych artykułów użytkowania codziennego.Są także produktami niezwykle przydatnymi w przetrwaniu. Wielu preppersów trzyma je w zapasie jako element napędowy do pojazdów, maszyn, urządzeń.
Olej napędowy, podobnie jak inne substancje starzeje się w zależności od miejsca przetrzymywania i rodzaju użytego w tym celu pojemnika. Chcąc zachować maksymalnie długo jego właściwości, należy zadbać o przechowywanie go w hermetycznie zamkniętym opakowaniu, całkowicie chronionym przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Istotne jest również to, aby uniemożliwić przedostawanie się powietrza, wilgoci do wewnątrz kontenera, gdyż to znacznie skróci przydatność do użycia, zwłaszcza gdy olej przechowywany jest w przypadkowym miejscu. “Diesiel”, może być używany nawet przez dwa lata od „zatankowania”. Z założenia oleje są substancjami do długoterminowego przechowywania. Maksymalny okres utrzymywania wszystkich właściwości oleju silnikowego wynosi minimum 5 lat dla mineralnych i 10 lat dla syntetyków. Terminy te dotyczą sytuacji, w których paliwo pozostaje fabrycznie zamknięte w pojemnikach plastikowych podwójnie plombowanych. Oleje w pojemnikach metalowych w stanie zamkniętym mogą być przechowywane około 3 lata.
Benzyna natomiast stanowi nie lada wyzwanie dla osób chcących ją przechowywać przez długi czas. Przeciętna, zwykła benzyna jaką możemy otrzymać na stacji paliw ma termin przydatności od trzech do sześciu miesięcy. Rozbieżność ta wynika z zawartości etanolu. Im wyższa jego wartość to krótszy termin. Aby maksymalnie wydłużyć jej okres przechowywania należy przechowywać ją w pojemnikach nie metalowych, zalanych praktycznie pod korek. Metal koroduje i cząsteczki rdzy mogą dostać się do benzyny, a zbyt dużo wolnej przestrzeni sprzyja kondensacji. Pojemnik także należy przechowywać z dala od wody. Zanieczyszczone wodą paliwo straci swoje właściwości. Im czystsza benzyna (tj. im mniej etanolu) tym większe właściwości hydrofobowe. Dodanie stabilizatorów paliwa pomoże dodatkowo wydłużyć termin przydatności benzyny. Spowolnią one proces utleniania i zapobiegną parowaniu niezbędnych palnych składników. Gdy benzyna zacznie tracić swoje właściwości, rozpocznie się proces odparowania lotnych cząsteczek, infiltracja wody oraz oddzielenia benzyny i etanolu. Skutkiem tych zdarzeń jest utrata jej właściwości palnych, a więc staje się ona produktem bezwartościowym, jednakże istnieje sposób na przywrócenie jej do “życia”.
Starą benzynę można mieszać w stosunku 50:50 ze świeżym paliwem. Powstała mieszanka będzie miała te same właściwości co nowa benzyna. Najpierw jednak należy zrobić mieszankę próbną. Paliwo nie powinno być mętne, mleczne, ani zawierać żadnych osadów. Kolor mieszanej benzyny powinien być tylko odrobinę ciemniejszy niż świeże paliwo. Jeżeli wyraźnie będą oddzielać się warstwy, to mieszanina niestety nie będzie nadawała się do użycia.
Najlepiej dla przygotowanych klaruje się przechowywanie gazu w butlach. Każda stalowa butla z gazem ma 10-cio letnią datę legalizacji. Jednakże gaz jako paliwo nie podlega okresom ważności ponieważ nie traci swoich właściwości. Na butli stalowej widnieje data jej ważności, data dopuszczenia butli do sprzedaży, jak również data zakończenia jej legalizacji. Jeśli chodzi o butle kompozytowe, to okres trwałości wynosi 15 lat od daty wytłoczonej na uchwycie butli. Na tego typu butlach widnieje tylko data dopuszczenia do użytku. Natomiast podobnie jak w przypadku powyższych należy wiedzieć jak przechowywać go. W miejscach przetrzymywania paliwa temperatura nie może zaś przekraczać 35 stopni Celsjusza, co oznacza również, że nie należy butli z gazem umieszczać w pobliżu grzejników – minimalna odległość od tego rodzaju urządzeń to 1,5 m. Pozostawiając butlę w danym miejscu, powinniśmy zwrócić również uwagę na to, aby była ona zainstalowana w pozycji pionowej. Warto zabezpieczyć ją też przed ewentualnym przewróceniem czy uderzeniem. Zawór powinien być z kolei dokładnie zaślepiony nakrętką. Nie powinniśmy także takiej butli magazynować w piwnicach, czy w ogóle poniżej poziomu gruntu. Gaz jest cięższy od powietrza i w razie wycieku, zgromadzi się w nie przewiewnych partiach. Należy przechowywać je zatem w suchym, wentylowanym pomieszczeniu z dala od liczników elektrycznych, gniazd wtykowych i urządzeń powodujących iskrzenie. Po pełną listę wymagań BHP odnośnie magazynowania butli z gazami zapraszam tutaj.
Co do samego gazu to jest jeszcze jedna bardzo ważna informacja, o której wiem ze słyszenia i chciałbym tutaj poprosić o wsparcie osób będących lepiej poinformowanymi.
Mianowicie butan zawarty w mieszance propanu-butanu (czyli nasze LPG) przestaje odparowywać, kiedy temperatura spada poniżej -0,5 stopnia Celsjusza i pozostaje w stanie płynnym. To może spowodować, że nie będziemy mogli odpalić kuchenki, czy piecyka. Czysty propan odparowuje nawet przy -40 stopniach Celsjusza i nadaje do użytku nawet w miejscach, w których temperatura często spada poniżej „zera”. Ponadto propan uzyskuje wyższa temperaturę płomienia co wpływa na jego właściwości grzewcze i użytkowe. Dlatego jako osoby przygotowane powinniśmy raczej wybierać butle z propanem.
Najmniej informacji mam niestety na temat nafty. Dlatego, że praktycznie nie używam jej, wiem z etykiety że jej okres przydatności dla opakowań z tworzywa wynosi 2 lata, a szklanych 4 lata. Tutaj prosiłbym zwolenników tego paliwa o uzupełnienie informacji.
Paliwa płynne (benzyna, olej napędowy) są jednymi z podstawowych artykułów użytkowania codziennego.Są także produktami niezwykle przydatnymi w przetrwaniu. Wielu preppersów trzyma je w zapasie jako element napędowy do pojazdów, maszyn, urządzeń.
Olej napędowy, podobnie jak inne substancje starzeje się w zależności od miejsca przetrzymywania i rodzaju użytego w tym celu pojemnika. Chcąc zachować maksymalnie długo jego właściwości, należy zadbać o przechowywanie go w hermetycznie zamkniętym opakowaniu, całkowicie chronionym przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Istotne jest również to, aby uniemożliwić przedostawanie się powietrza, wilgoci do wewnątrz kontenera, gdyż to znacznie skróci przydatność do użycia, zwłaszcza gdy olej przechowywany jest w przypadkowym miejscu. “Diesiel”, może być używany nawet przez dwa lata od „zatankowania”. Z założenia oleje są substancjami do długoterminowego przechowywania. Maksymalny okres utrzymywania wszystkich właściwości oleju silnikowego wynosi minimum 5 lat dla mineralnych i 10 lat dla syntetyków. Terminy te dotyczą sytuacji, w których paliwo pozostaje fabrycznie zamknięte w pojemnikach plastikowych podwójnie plombowanych. Oleje w pojemnikach metalowych w stanie zamkniętym mogą być przechowywane około 3 lata.
Benzyna natomiast stanowi nie lada wyzwanie dla osób chcących ją przechowywać przez długi czas. Przeciętna, zwykła benzyna jaką możemy otrzymać na stacji paliw ma termin przydatności od trzech do sześciu miesięcy. Rozbieżność ta wynika z zawartości etanolu. Im wyższa jego wartość to krótszy termin. Aby maksymalnie wydłużyć jej okres przechowywania należy przechowywać ją w pojemnikach nie metalowych, zalanych praktycznie pod korek. Metal koroduje i cząsteczki rdzy mogą dostać się do benzyny, a zbyt dużo wolnej przestrzeni sprzyja kondensacji. Pojemnik także należy przechowywać z dala od wody. Zanieczyszczone wodą paliwo straci swoje właściwości. Im czystsza benzyna (tj. im mniej etanolu) tym większe właściwości hydrofobowe. Dodanie stabilizatorów paliwa pomoże dodatkowo wydłużyć termin przydatności benzyny. Spowolnią one proces utleniania i zapobiegną parowaniu niezbędnych palnych składników. Gdy benzyna zacznie tracić swoje właściwości, rozpocznie się proces odparowania lotnych cząsteczek, infiltracja wody oraz oddzielenia benzyny i etanolu. Skutkiem tych zdarzeń jest utrata jej właściwości palnych, a więc staje się ona produktem bezwartościowym, jednakże istnieje sposób na przywrócenie jej do “życia”.
Starą benzynę można mieszać w stosunku 50:50 ze świeżym paliwem. Powstała mieszanka będzie miała te same właściwości co nowa benzyna. Najpierw jednak należy zrobić mieszankę próbną. Paliwo nie powinno być mętne, mleczne, ani zawierać żadnych osadów. Kolor mieszanej benzyny powinien być tylko odrobinę ciemniejszy niż świeże paliwo. Jeżeli wyraźnie będą oddzielać się warstwy, to mieszanina niestety nie będzie nadawała się do użycia.
Najlepiej dla przygotowanych klaruje się przechowywanie gazu w butlach. Każda stalowa butla z gazem ma 10-cio letnią datę legalizacji. Jednakże gaz jako paliwo nie podlega okresom ważności ponieważ nie traci swoich właściwości. Na butli stalowej widnieje data jej ważności, data dopuszczenia butli do sprzedaży, jak również data zakończenia jej legalizacji. Jeśli chodzi o butle kompozytowe, to okres trwałości wynosi 15 lat od daty wytłoczonej na uchwycie butli. Na tego typu butlach widnieje tylko data dopuszczenia do użytku. Natomiast podobnie jak w przypadku powyższych należy wiedzieć jak przechowywać go. W miejscach przetrzymywania paliwa temperatura nie może zaś przekraczać 35 stopni Celsjusza, co oznacza również, że nie należy butli z gazem umieszczać w pobliżu grzejników – minimalna odległość od tego rodzaju urządzeń to 1,5 m. Pozostawiając butlę w danym miejscu, powinniśmy zwrócić również uwagę na to, aby była ona zainstalowana w pozycji pionowej. Warto zabezpieczyć ją też przed ewentualnym przewróceniem czy uderzeniem. Zawór powinien być z kolei dokładnie zaślepiony nakrętką. Nie powinniśmy także takiej butli magazynować w piwnicach, czy w ogóle poniżej poziomu gruntu. Gaz jest cięższy od powietrza i w razie wycieku, zgromadzi się w nie przewiewnych partiach. Należy przechowywać je zatem w suchym, wentylowanym pomieszczeniu z dala od liczników elektrycznych, gniazd wtykowych i urządzeń powodujących iskrzenie. Po pełną listę wymagań BHP odnośnie magazynowania butli z gazami zapraszam tutaj.
Co do samego gazu to jest jeszcze jedna bardzo ważna informacja, o której wiem ze słyszenia i chciałbym tutaj poprosić o wsparcie osób będących lepiej poinformowanymi.
Mianowicie butan zawarty w mieszance propanu-butanu (czyli nasze LPG) przestaje odparowywać, kiedy temperatura spada poniżej -0,5 stopnia Celsjusza i pozostaje w stanie płynnym. To może spowodować, że nie będziemy mogli odpalić kuchenki, czy piecyka. Czysty propan odparowuje nawet przy -40 stopniach Celsjusza i nadaje do użytku nawet w miejscach, w których temperatura często spada poniżej „zera”. Ponadto propan uzyskuje wyższa temperaturę płomienia co wpływa na jego właściwości grzewcze i użytkowe. Dlatego jako osoby przygotowane powinniśmy raczej wybierać butle z propanem.
Najmniej informacji mam niestety na temat nafty. Dlatego, że praktycznie nie używam jej, wiem z etykiety że jej okres przydatności dla opakowań z tworzywa wynosi 2 lata, a szklanych 4 lata. Tutaj prosiłbym zwolenników tego paliwa o uzupełnienie informacji.