Paliwo z starych PETów
: ndz 04 gru 2022, 16:30
Zapewne wielu słyszało o paliwie do skuterów i aut sprzedawanym na straganach w Afryce i biedniejszych regionach Azji.
Paliwie domowej produkcji robionym z starych plastików w prostych "bimbrowniach" .
Chodzi oczywiście o benzen produkowany metodą pirolizy bez dostępu tlenu.
Jest on dobrym paliwem, używanym w zimowych mieszankach w czasie I i II wś.
Sam z siebie ma wysoką liczbę oktanową.
Wady? Jest ciut rakotwórczy.
Starsi mogą pamiętać go tak jak toluen.
W czasie kryzysu ekonomicznego lat 80" i paliwa dostępnego na kartki osoby "mające dojścia" do zakładów chemicznych zaopatrywały się w benzen lub toluen nastepnie lejąc go do baków swoich pojazdów. Nie słyszałem żeby ktoś tak zarżnął silnik Fiata 126p czy innego Poloneza.
Bierzemy więc zamknięty pojemnik z wyjściem dla gazów, które następnie trzeba schłodzić i skondensować np w wężownicy.
Zbyt nie różni się to od aparatury do bimbru, ale na trochę wyższe temperatury.
Co innego nasz "zacier".
Do środka wrzucamy PET (czyli powiedzmy butelki, sprasowanie lub cięte) i wapno palone, wagowo w podobnych ilościach, dobrze przemieszane.
Podgrzewamy zwiększając temperaturę dość wolno, w tempie 1-2 C/min, aż do 350-370 C i przez pewien czas utrzymujemy taką temperaturę.
15-30 min powinno wystarczyć ale zależy to od wielkości kotła naszej "bimbrowni".
Jak wszystko dobrze poszło jak trzeba z około 45-48% masy PET mamy teraz w postaci destylatu, prawie czystego benzenu. Znakomitego rozpuszczalnika do wszystkiego który można bez obaw można użyć jako benzyny w samochodzie, motocyklu czy generatorze z silnikiem 4T.
Nie wiem do końca jak dobrze miesza się z olejami do dwusuwów.
W wspomnianych biedniejszych regionach świata jakoś nie narzekają.
Z wyjątkiem Indii gdzie ostatnio trwa kampania przeciwko ulicznym sprzedawcom paliwa.
Straszy się nie tylko jego toksycznością ale też rzekomym uszkadzaniem rozrządów silników.
Ile w tym obrony interesów dużych firm, ile prawdy a ile wyniku brania się za produkcje ludzi bez żadnej podstawy teoretycznej?
Alternatywnie można użyć PVC.
Wapno palone zwiąże kwas solny i organochlorowce wytwarzające się przy rozpadzie tego związku.
W publikacji wspominają że wapno wyłapuje "straszny" CO2, nas głównie interesuje czystość benzenu. Na niektórych filmach z produkcji takiego paliwa w Afryce też widać użycie wapna.
Osobiście niezależnie czy wsadem jest PET czy PVC wolałbym to przed wlaniem do baku w miarę możliwości mieszać pół na pół np z przeterminowaną benzyną.
Mniejsze szanse na uszkodzenie silnika.
Inna kwestia że są alternatywne zastosowania na wypadek naprawdę ciężkiego załamania społecznego.
Jak np w opisanych w dziale "Broń" butelkach zapalających czy jako składnik paliwa do jakiejś samodziałowej broni wyrzucającej je przy pomocy sprężonego powietrza.
Używany w Powstaniu Warszawskim miotacz ognia wzór K był właśnie taką rzemieślniczą konstrukcją warsztatów Armii Krajowej.
Publikacja naukowa, 2 strony w formacie pdf, jęz ang.
http://www.fsrj.org/act/7_nenkai/09/Pro ... -9/1_8.pdf
Jak to się robi w biedniejszych krajach.
https://www.youtube.com/watch?v=XmjdJzL96xg
https://www.youtube.com/watch?v=9uhBz3HP5lc
Paliwie domowej produkcji robionym z starych plastików w prostych "bimbrowniach" .
Chodzi oczywiście o benzen produkowany metodą pirolizy bez dostępu tlenu.
Jest on dobrym paliwem, używanym w zimowych mieszankach w czasie I i II wś.
Sam z siebie ma wysoką liczbę oktanową.
Wady? Jest ciut rakotwórczy.
Starsi mogą pamiętać go tak jak toluen.
W czasie kryzysu ekonomicznego lat 80" i paliwa dostępnego na kartki osoby "mające dojścia" do zakładów chemicznych zaopatrywały się w benzen lub toluen nastepnie lejąc go do baków swoich pojazdów. Nie słyszałem żeby ktoś tak zarżnął silnik Fiata 126p czy innego Poloneza.
Bierzemy więc zamknięty pojemnik z wyjściem dla gazów, które następnie trzeba schłodzić i skondensować np w wężownicy.
Zbyt nie różni się to od aparatury do bimbru, ale na trochę wyższe temperatury.
Co innego nasz "zacier".
Do środka wrzucamy PET (czyli powiedzmy butelki, sprasowanie lub cięte) i wapno palone, wagowo w podobnych ilościach, dobrze przemieszane.
Podgrzewamy zwiększając temperaturę dość wolno, w tempie 1-2 C/min, aż do 350-370 C i przez pewien czas utrzymujemy taką temperaturę.
15-30 min powinno wystarczyć ale zależy to od wielkości kotła naszej "bimbrowni".
Jak wszystko dobrze poszło jak trzeba z około 45-48% masy PET mamy teraz w postaci destylatu, prawie czystego benzenu. Znakomitego rozpuszczalnika do wszystkiego który można bez obaw można użyć jako benzyny w samochodzie, motocyklu czy generatorze z silnikiem 4T.
Nie wiem do końca jak dobrze miesza się z olejami do dwusuwów.
W wspomnianych biedniejszych regionach świata jakoś nie narzekają.
Z wyjątkiem Indii gdzie ostatnio trwa kampania przeciwko ulicznym sprzedawcom paliwa.
Straszy się nie tylko jego toksycznością ale też rzekomym uszkadzaniem rozrządów silników.
Ile w tym obrony interesów dużych firm, ile prawdy a ile wyniku brania się za produkcje ludzi bez żadnej podstawy teoretycznej?
Alternatywnie można użyć PVC.
Wapno palone zwiąże kwas solny i organochlorowce wytwarzające się przy rozpadzie tego związku.
W publikacji wspominają że wapno wyłapuje "straszny" CO2, nas głównie interesuje czystość benzenu. Na niektórych filmach z produkcji takiego paliwa w Afryce też widać użycie wapna.
Osobiście niezależnie czy wsadem jest PET czy PVC wolałbym to przed wlaniem do baku w miarę możliwości mieszać pół na pół np z przeterminowaną benzyną.
Mniejsze szanse na uszkodzenie silnika.
Inna kwestia że są alternatywne zastosowania na wypadek naprawdę ciężkiego załamania społecznego.
Jak np w opisanych w dziale "Broń" butelkach zapalających czy jako składnik paliwa do jakiejś samodziałowej broni wyrzucającej je przy pomocy sprężonego powietrza.
Używany w Powstaniu Warszawskim miotacz ognia wzór K był właśnie taką rzemieślniczą konstrukcją warsztatów Armii Krajowej.
Publikacja naukowa, 2 strony w formacie pdf, jęz ang.
http://www.fsrj.org/act/7_nenkai/09/Pro ... -9/1_8.pdf
Jak to się robi w biedniejszych krajach.
https://www.youtube.com/watch?v=XmjdJzL96xg
https://www.youtube.com/watch?v=9uhBz3HP5lc