Jak poruszać po mieście? Czyli ABC świadomego przygotowanego, podczas podróży po „miejskiej dziczy”.

Krótkie instrukcje z zasadami postępowania
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
SilesiaSurvival
Posty: 1561
Rejestracja: pt 12 lis 2021, 20:56
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice / Warszawa
Kontakt:

sob 26 kwie 2025, 10:57

Jak poruszać się po mieście?

Czyli ABC świadomego przygotowanego, podczas podróży po „miejskiej dziczy”.

W XXI wieku , większość ludzi tzw „zachodniego świata” żyje w miastach. Miasta to nie tylko wygodniejsza „proza życia” dnia codziennego. Ale i różnego rodzaju zagrożenia z strony świadka przestępczego. Niestety mieszkając w dużym mieście, ryzyko różnego rodzaju nieprzyjemności wzrasta. Na razie chcę nadmienić że Polacy żyją w jeszcze względnie w „bezpiecznym kraju” . Ale napływ ludności z kontynentu afrykańskiego oraz bliskiego wschodu , oraz dość duża diaspora ukraińska mogą się przyczynić do pogorszenia się bezpieczeństwa wewnętrznego naszego kraju. Wyprzedzajmy fakty już teraz, zadbajmy do dobre nawyki.

Chcę nadmienić że cywilne środki obrony , broń bez pozwolenia (broń czarnoprochowa) oraz całkiem spora ilość broni pozwoleniowej została już opisana na platformie Przygotowani Polska. Pomijamy całkowicie aspekt środków obrony. Wpis będzie zawierał „taktykę działania” a nie narzędzia obrony ;).

1.Poruszanie się pieszo.
Jeżeli poruszamy się pieszo, wygodne ubrania będą naszym pierwszym atrybutem obrony. Wygodne nie krępujące ruchów ubranie, jeżeli nasza praca wymaga ubrania formalnego, a nie mamy możliwości np przebierać się całkowicie w pracy, może warto rozważyć założenie wygodnych butów w drodze do pracy? Noga się nie męczy, a w razie ucieczki wygodniej ucieka się ubrany w obuwie sportowe niż but pasujący do garnituru.

Jeżeli używasz słuchawek, ponieważ lubisz posłuchać muzyki lub ulubionego podcastu , nigdy nie słuchaj na takiej skali głośności która odcina odgłosy z zewnątrz, słuchaj na takiej skali głośności która pozwala usłyszeć dźwięki otoczenia, lub używaj tylko jednej słuchawki.

Słuchawki mogą być open air, nakostne i chyba większość z nich ma teraz ANC z trybem ambient, gdzie mikrofony wyłapują dźwięki otoczenia i miksują z treścią odtwarzaną.

Podczas poruszania się pieszo, jeżeli musisz odpisać na ważną wiadomość w swoim telefonie, staraj się to wykonywać bez całkowitego odcinania się od otoczenia. Jeżeli możesz, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu w którym nikt na ciebie nie wpadnie. Podczas przechodzenia przez przejścia dla pieszych, przez te kilka chwil zrezygnuj z korzystania z telefonu.

Nigdy nie podchodź do skraju przejścia dla pieszych czekając na zielone światło , do krawędzi peronu lub przystanku. Ponieważ przez przypadek lub świadomie, możesz zostać wepchnięty pod nadjeżdżający pojazd. Zachowaj tą bezpieczną odległość 1.5 lub nawet 2 metry od krawędzi.

Podziemne przejścia , ciasne chodniki i uliczki. Człowiek podświadomie ustawia się z prawej strony, podczas poruszania. Staraj się poruszać blisko środka owego przejścia. Ponieważ poruszając się przy ścianie, możesz zostać dopchnięty podczas ataku do ściany. Poruszając się środkiem zachowujesz swobodę ruchu podczas ewentualnej ucieczki.

Witryny sklepowe, dają wgląd w asortyment sklepu ale również pozwalają się przejrzeć się w odbiciu. Podczas poruszania się pieszo, witryny sklepowe umożliwiają wgląd w przestrzeń za naszymi plecami, bez oglądania się za siebie. Pamiętaj o tej możliwości podczas poruszania się po mieście, pozwoli ci dyskretnie kontrolować świadomość sytuacyjną.

Unikaj miejsc owianych złą reputacją, oraz zachowuj bezpieczną odległość od osób które mogą być źródłem niebezpieczeństwa. Jeżeli musisz już przebywać z takich miejscach, ogranicz czas przebywania do absolutnego minimum. Nie pokazuj w takich miejscach drogich rzeczy czy biżuterii.

2.Rower , chulajnoga.

Ubiór , staraj się być ubranym w taki sposób żebyś był widoczny na drodze. Jeżeli kolorystyka ubrań rowerowych czy krój ci nie odpowiada, noś kamizelkę odblaskową i zainwestuj w naprawdę solidne oświetlenie rowerowe. Pamiętaj o kasku ochronnym na głowie, nawet najtańszy kask rowerowy jest lepszym niż jego brak. Oraz pamiętaj o sprawności technicznej pojazdu na którym się poruszasz.

Nie poruszaj się po mieście w maksymalną prędkością, ponieważ pozbawiasz się czasu na reakcję na trasie , oraz ograniczasz czas tej reakcji innym uczestnikom ruchu.

Jeżeli używasz słuchawek, ponieważ lubisz posłuchać muzyki lub ulubionego podcastu , nigdy nie słuchaj na takiej skali głośności która odcina odgłosy z zewnątrz, słuchaj na takiej skali głośności która pozwala usłyszeć dźwięki otoczenia, lub używaj tylko jednej słuchawki. Osobiście podczas jazdy zalecałbym używanie tylko jednej słuchawki. Najlepiej nie używaj ich wcale.

Sygnalizuj zamiary podczas jazdy, po przez wyciągnięcie ręki. Poprzedzając to spojrzeniem za plecy. Tak jak robią to motocykliści. Zachowuj bezpieczne odległości podczas jazdy, oraz podczas oczekiwania na zielone światło przy krawędzi jezdni. Jeżeli czekasz na zielone światło tuż przy krawędzi jezdni , skręć przednie koło pod kątem 45 stopni i zaciśnij przynajmniej jeden hamulec.

Motorower oraz motocykl odpuszczam , liczę na komentarze osób które na owych pojazdach poruszają na codzień.

3.Samochód. Podczas poruszania się samochodem warto pamiętać o następujących rzeczach. Po wejściu do samochodu zamykasz się od środka, i warto wyrobić sobie ten nawyk tuż po wejściu do pojazdu. Podczas jazdy staraj się nie otwierać okna na oścież , jak już musisz to podczas zatrzymania pojazdu, zamknij najlepiej okna. Jak już musisz posiadać otwarte okna, to na taką szerokość żeby nie dało się włożyć ręki do środka. Jeżeli przewozisz na przednim siedzeniu pasażera plecak lub torbę z cennymi rzeczami , warto przez ramiona plecaka lub torby przeciągnąć pas bezpieczeństwa, zatrzasnąć. Jeżeli zatrzymujesz się pod światłami lub w korku , nie dojeżdżaj pod sam zderzak pojazdu przed sobą. Dokonaj zatrzymania pojazdu w taki sposób, żeby widzieć cały pojazd łącznie z oponami. Dzięki czemu zachowamy minimalny odstęp, który umożliwi ci manewrowanie pojazdem w razie utworzenia „korytarza życia” dla pojazdów uprzywilejowanych, ucieczkę, lub pozwoli uniknąć najechania na tył twojego pojazdu. Zachęcam do zachowywania większych odstępów między pojazdami. Podczas postoju korzystaj z lusterek, patrz co się dzieje za twoim pojazdem. W sklepach motoryzacyjnych ale nie tylko , można kupić dodatkowe lusterka panoramiczne. Dzięki czemu zakres obserwacji ulega znaczącej poprawie.

Jeżeli musisz dokonać drobnych czynności eksploatacyjnych przy pojeździe (dolanie płynu , oleju , wymiana wycieraczki czy żarówki) , a dzielnica w której jesteś, nie należy do bezpiecznych. Udaj się najbliższą stację benzynową , lub parking pod supermarketem, stacje są monitorowane, a spora część parkingów pod supermarketami również.


4.Komunikacja miejska (autobusy, trolejbusy , tramwaje i metro).

Czyli w nowomowie miejskiej „zbior kom” , dla większości ludzi codzienność życia miejskiego. I osobiście nie uważam korzystania z tej formy transportu jako przyjemność, tylko jako ekonomiczny kompromis. Jeżeli znajdujemy się na przystanku / stacji , starajmy zająć takie miejsce podczas oczekiwania na przyjazd pojazdu dający wgląd w otoczenie i osoby znajdujące się przystanku / stacji. Podczas opuszczania pojazdu, i przemieszczania w kierunku przejścia / schodów / wyjścia , jeżeli nie musimy (nie spieszy się nam) pozwólmy tłukowi opuścić stację / przystanek, żeby uniknąć poruszania się w tłumie.

Podczas zajmowania miejsca w środku pojazdu, starajmy się zająć takie miejsce które daje nam wgląd w sytuację wewnątrz, pojazdu. Najlepsze miejsca w komunikacji zbiorowej to : tył pojazdu twarzą w kierunku jazdy (miejsce siedzące/ stojące) , przód pojazdu plecami w kierunku jazdy ( miejsce siedzące / stojące) , środek pojazdu (miejsce stojące). Podczas postojów na przystankach / stacjach , warto rzucić okiem na osoby wchodzące i wychodzące z pojazdu. Zrób to sposób nienachalny / nonszelnadzki. Jeżeli czytasz książkę w komunikacji miejskiej / korzystasz z telefonu bądź na tyle czujny żeby kontrolować sytuacje wewnątrz pojazdu.

Tyle ode mnie. Mam nadzieje że tym wpisem chociaż trochę zmienię Twoje podejście od poruszania się po mieście.

Pozdrawiam
~Bart
Ostatnio zmieniony wt 10 cze 2025, 04:16 przez SilesiaSurvival, łącznie zmieniany 1 raz.
„psy szczekają, forum działa dalej”

Silesia Survival : zapraszam pod tą samą nazwą na YT , FB , IG oraz TT
silesiasurvival@gmail.com
Awatar użytkownika
1411
Posty: 2949
Rejestracja: ndz 02 wrz 2018, 14:15
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

sob 26 kwie 2025, 12:16

Bardzo ważny wpis i dzięki za podjęcie tematu. Od siebie dorzucę:

- jako rowerzysta nie jesteś świętą krową i zachowuj się rozsądnie, unikniesz niepotrzebnych nerwów lub uszczerbku na zdrowiu. Trochę wyobraźni, rower wraz z tobą, może być w ułamku sekundy zmielony przez samochód z powodu twojego niedbalstwa i poczucia wyższości. Zejdź na ziemię.
- na parkingach, gdy otwieramy samochód, nie dajmy się rozproszyć odbieraniem dzwoniącego telefonu, a szczególnie panie, nie grzebiemy wtedy po torebce, tylko najpierw wsiadamy do auta, blokujemy wszystkie drzwi i dopiero szukamy telefonu. Najwyżej będziecie musiały oddzwonić, ale macie pewność, że w czasie waszego skupienia na telefonie, ktoś nie otworzy bocznych drzwi i wam czegoś nie ukradnie, korzystając z waszej nieuwagi. Podobnie, nie wrzucamy torebki do auta i nie odchodzimy sprawdzić tylnego zderzaka czy nie wychodzimy do kogoś kto woła do was, bez zamknięcia pojazdu. Widziałem już takie filmiki z kamer. Nim właścicielka wróciła do otwartego samochodu, torebki już nie było a inżynier wiał jak rącza gazela.
- zawsze po zajęciu miejsca w samochodzie, gdy przygotowuje my się do jazdy, blokujemy wszystkie drzwi w pojeździe. Ten dobry nawyk pomoże nam, gdyby ktoś nam chciał w korku czy na światłach chciał z chodnika drapnąć torebkę czy inne rzeczy wyglądające na wartościowe, z tylnej kanapy.
Obrazek
Ramzan Szimanow
Posty: 2539
Rejestracja: czw 27 sty 2022, 10:49
Kontakt:

sob 26 kwie 2025, 15:36

Solidny wpis.
Co bym tu od siebie dodał.
Świadomość sytuacyjna nie tylko w zbiorkomie.

"Podczas postojów na przystankach / stacjach , warto rzucić okiem na osoby wchodzące i wychodzące z pojazdu. Zrób to sposób nienachalny / nonszelnadzki"

Podobnie idąc piechotą, jadąc rowerem czy stojąc przed światłami, w korku.
Jeden z generowanych przez czat gpd poradników które zalewają obecnie sieć radził unikanie kontaktu wzrokowego za wszelką cenę.
Dla patologii oczywista oznaka słabości która może prowokować do ataku.
Nie sugeruje tu "sprawdzania woli" każdej podejrzanej dla nas osoby uporczywym gapieniem się w oczy.
Ale ucieczka przed kontaktem wzrokowym jest równie zła.
Jak że wszystkim "balans i równowaga".

Ciut bardziej bym podkreślił nie szczucie drogimi ubraniami, biżuterią i gadżetami.
Dobrze, schludnie ale skromnie to uniwersalny styl pozwalający nie zwracać niepotrzebnej uwagi.

Można by też wspomnieć krótko o sygnałach zwiastujących atak.
"Sygnale 45", zgięciu ręki pod tym kątem.
Rozglądaniu się w poszukiwaniu naszej ewentualnej obstawy lub świadków.
Przenoszeniu ciężaru na nogę zakroczną.
Nagłym spięciu mięśni przed działaniem.
Oraz próbom skrócenia dystansu, poprzez "witanie się", prośbę o ogień, papierosa czy podanie godziny.
DominikC
Posty: 104
Rejestracja: ndz 05 lis 2023, 10:34
Kontakt:

pn 28 kwie 2025, 14:38

Co do motocykli/motorowerów rzucę ciut skrótowy opis.
1. Jesteś "cieniem" inni użytkownicy drogi Cię nie zauważą od razu. Daj się zobaczyć w ruchu - stosuj jasne elementy odzieży (idealną robotę robi biały kask + szelki "POLSKA" imitujące policyjne kamizelki), jedź (jeżeli rozwijasz odpowiednią prędkość) środkiem pasa, zbliżając się do pojazdu, który zamierzasz wyprzedzić zajmij pozycję z lewej strony pasa ruchu ze sporym wyprzedzeniem.
2. W codziennym ruchu możesz trafić na wiele "pułapek" - studzienki, dziury, szyny, plamy oleju, rozsypany piasek itd. Jedź zachowawczo, nie siedź na zderzaku auta przed Tobą, zostaw sobie stosowny "bufor" na omijanie niespodzianki.
3. Nie jesteś chroniony "pancerzem" z blachy jak ma miejsce to w Aucie - wielu kierowców nie będzie się krępować gdy będą próbowali wymusić na was pierwszeństwo (nie raz patrzyłem w oczy kierowcy, który próbował wyjechać mi pod koło i z całą pewnością oni też mnie widzieli). Więc ponownie - wzmożona ostrożność.
4. Unikaj sytuacji, kiedy znajdujesz się między "puszkami" czy barierką krawężnikiem. Z samej swojej natury są niebezpieczne (ograniczone pole manewru), a dodatkowo dają szansę na złapanie nas w pułapkę. Wielu ludzi motocykle "kłują" w oczy i prowadzą do różnych incydentów.
5. Pogoda zmienną jest - rano wieje, w południe grzeje, a wieczorem pada. Warto zainwestować w dobrą jakościowo odzież - nie tylko chroni przed zmiennymi warunkami (w pewnym stopniu), ale również zapewnia bezpieczeństwo.
6. Dłuższe postoje gdy pozostawiamy maszynę bez nadzoru są niestety ryzykowne. Wrzucić skuter na pakę to 30s dla dwóch osób, a i pełnowymiarowy motocykl idzie w 3 osoby wrzucić na busa nawet z zablokowaną kierownicą. Minimum to solidny łańcuch i przypięcie do jakiegoś stałego elementu otoczenia lub "disc lock" z alarmem, który spłoszy amatora.
7. "Filtrowanie" (przeciskanie się) wykonujemy tylko gdy inni uczestnicy ruchu stoją. To nie tylko kwestia obowiązujących przepisów, ale i bezpieczeństwa - już we wcześniejszym punkcie to zaznaczyłem. Gdy znajdujemy się między dwoma pojazdami, które są w ruchu już naprawdę niewiele trzeba by doprowadzić do "zdarzenia drogowego" -studzienki, koleiny, gorsze samopoczucie innych uczestników ruchu drogowego...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Instrukcje”