Dziwne ruchy przy Polskiej granicy.

Informacje dotyczące zdarzeń na świecie, zagrożenia, sytuacje kryzysowe
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
BowHunter
Posty: 1167
Rejestracja: pn 17 wrz 2018, 10:52
Lokalizacja: Golub-Dobrzyń (Polska) / Melhus (Norwegia)
Kontakt:

pn 27 mar 2023, 10:41

Zupełnie niedawno, bo w tym temacie -> viewtopic.php?p=11167#p11167 <- informowałem jak od września 2022 roku WL Totma i WL Kirillov, czyli dwa rosyjskie masowce pozostają w bezruchu na Bałtyku na północ od Rozewia. Dziś podczas sporadycznego przeglądania map ruchów statków, zauważyłem że dołączył do nich jeszcze jeden statek i dwa tankowce. Sytuacja jest o tyle niepokojąca, że jednostki owe nie posiadają włączonego systemu AIS, co oznacza, że nie sposób ich zidentyfikować. Ponadto nie tylko przy Naszej granicy dzieją się takie cuda. Udało mi się dotrzeć do informacji, że kilka miesięcy temu u wybrzeży Danii kilka rosyjskich jednostek kotwiczyło między Frederikshavn a Læsø. Z kolei w październiku uwagę przyciągał rosyjski statek ratowniczy Nina Sokolova, który kotwiczył z wyłączonym AIS na wodach międzynarodowych u wybrzeży Skagen. Dołączyła do niego zresztą rosyjska korweta, która posługiwała się fałszywym sygnałem AIS – udawała tankowiec. Tutaj mamy bardzo podobną na pierwszy rzut oka sytuację. Być może to tylko martwienie się na wyrost...


GranicaMorska.jpg


Ale może być tego także inne wytłumaczenie. Nałożone na Rosję sankcje handlowe spowodowały zwiększenie zjawiska tzw. „mrocznej floty” tankowców uczestniczących w nielegalnym handlu ropą. Wyłączają one bowiem nadajniki AIS by uniknąć wykrycia. Brokerzy z firmy Poten nadmienili w swojej publikacji, że jeszcze w 2020 roku liczebność „mrocznej floty” obliczana była na około 70 jednostek, zaś obecnie jest to 257 statków. Odnotowano zarazem wzmożoną aktywność na rynku kupna i sprzedaży tankowców w wieku 15 lat i starszych. Firmy zajmujące się monitoringiem satelitarnym informowały, że część zbiornikowców uczestniczących w handlu z Rosją wyłącza swoje nadajniki AIS w pobliżu rosyjskich terminali naftowych. Izraelska firma badawcza Windward, na zlecenie agencji Bloomberg, opracowała raport, z którego wynika, że rosyjskie tankowce od czasu wprowadzenia międzynarodowych sankcji zdecydowanie częściej wykonują operacje z wyłączonymi systemami automatycznej identyfikacji AIS. Windward zwrócił uwagę, że taka działalność najczęściej dotyczy wód terytorialnych Rosji i ich okolic. Analitycy połączyli to także z informacjami o ruchu statków pod innymi flagami w Rosji. Zrodziło to podejrzenie, że objęte sankcjami rosyjskie towary, szczególnie ropa naftowa, są z rosyjskich tankowców przeładowywane poza portami na statki pływające pod inną banderą. Domniemano, że tankowce podpływają w okolice terminali, gdzie spotykają się na morzu z jednostkami załadowanymi rosyjską ropą. Surowiec przeładowywany był z jednego statku na drugi bez konieczności wpływania do portu. Następnie tankowce odpływały i ponownie uruchamiały nadajniki – oficjalnie nie było śladu po przeładunku.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Obrazek

Tagi:
Awatar użytkownika
BowHunter
Posty: 1167
Rejestracja: pn 17 wrz 2018, 10:52
Lokalizacja: Golub-Dobrzyń (Polska) / Melhus (Norwegia)
Kontakt:

pn 27 mar 2023, 12:18

Podpłynął kolejny

Screenshot_20230327-121914_VesselFinder.jpg
Screenshot_20230327-121350_VesselFinder.jpg
Screenshot_20230327-121359_VesselFinder.jpg
Screenshot_20230327-121841_VesselFinder.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Obrazek
Awatar użytkownika
BowHunter
Posty: 1167
Rejestracja: pn 17 wrz 2018, 10:52
Lokalizacja: Golub-Dobrzyń (Polska) / Melhus (Norwegia)
Kontakt:

pn 27 mar 2023, 13:41

Naruszył Naszą granicę i zatoczył koło. Przy okazji zmienił mu się port docelowy.


Screenshot_20230327-133622_VesselFinder.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Obrazek
bushmot
Posty: 140
Rejestracja: pn 05 wrz 2022, 06:25
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

śr 29 mar 2023, 06:59

Z tym AIS nie do końca jest tak... Na obrazku który pokazałeś jako pierwszy te "nowe" statki są pokazane jako "satelite position". I nie chodzi tutaj o celowe wyłączanie nadajników AIS... Mówiąc w skrócie - stronka która od lat była darmowa (zarówno vesselfinder jak i marinetraffic) już taka darmowa nie jest. Za darmo to teraz widać tylko dane statków znajdujących się w zasięgu radiowego AIS. Te, których nie łapią stacje nadbrzeżne a wysyłają sygnał satelitarnie - za dostęp do nich już trzeba zapłacić (co najmniej USD 60 za miesiąc...)

Czyli sytuacja ze statkami z niewidocznymi danymi AIS koło naszej granicy ma bardzo proste wytłumaczenie... Nie przeczę oczywiście, że akcje które opisałeś z "mroczną flotą" nie maja miejsca - jestem więcej niż pewien że mają (choć walczy się z tym wymagając certyfikatu pochodzenia ropy i badając jej skład - każda ropa różni się trochę od innej...). Ale tym razem wyjaśnieniem znikających danych z AIS jest zwykła, starodawna ludzka chciwość.
zapraszam na bushmot.blogspot.com
Awatar użytkownika
BowHunter
Posty: 1167
Rejestracja: pn 17 wrz 2018, 10:52
Lokalizacja: Golub-Dobrzyń (Polska) / Melhus (Norwegia)
Kontakt:

śr 29 mar 2023, 14:26

Nawet $999 rocznie by móc poznać identyfikację, każdego statku. Bardziej bałem się, że jest to kolejne prowokacyjne zagranie Rosji, szczególnie po tym jak Nasi politycy praktycznie poparli program Nuclear Sharing --> https://defence24.pl/polityka-obronna/p ... ar-sharing <--. A po tym naruszeniu Naszej granicy to już w ogóle.

Nie mniej, z racji tego, że codziennie zaglądam, udało się zidentyfikować kolejny statek. Tym razem jeden z tankowców.

Zrzut ekranu 2023-03-29 1415.jpg
Zrzut ekranu 2023-03-29 1416.jpg

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9310707
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Obrazek
Awatar użytkownika
BowHunter
Posty: 1167
Rejestracja: pn 17 wrz 2018, 10:52
Lokalizacja: Golub-Dobrzyń (Polska) / Melhus (Norwegia)
Kontakt:

pn 03 kwie 2023, 19:43

Drugim tankowcem, który stał na kotwicy u progu Naszej granicy przybrzeżnej od 23 marca był BEKS SWAN. Dziś chwilę po godzinie 14:11 :twisted: dotarł do portu w Gdyni.

Zrzut ekranu 2023-04-3 o 19.33.35.png
Zrzut ekranu 2023-04-3 o 19.34.42.png

Ponadto MARMARIS-M i drugi statek zakotwiczone niedaleko masowców WL Totma i WL Kirillov, również odpłynęły.


Zrzut ekranu 2023-04-3 o 19.42.16.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Obrazek
Awatar użytkownika
BowHunter
Posty: 1167
Rejestracja: pn 17 wrz 2018, 10:52
Lokalizacja: Golub-Dobrzyń (Polska) / Melhus (Norwegia)
Kontakt:

wt 04 kwie 2023, 13:18

Stało się. Wl Kirillov i Wl Totma rozpoczęły swoją podróż do portu w St. Petersburgu. Na chwilę obecną nie ma żadnego dziwnego statku na kotwicy przy Naszej granicy.


Zrzut ekranu 2023-04-04 131004.png

Zrzut ekranu 2023-04-04 131123.png

Zrzut ekranu 2023-04-04 130205.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Scenariusze zagrożeń”