Podstawowa wersja przywiązana do adresu to teraz 230/mc a mobilna 280/mc. Sprzęt 2300pln.
Obecnie mamy 2 łatwo dostępne usługi z którymi możemy porównać techniczne SL - są to TOOWAY (i wszelkie VIA) i Internet przez satelitę w sieciach typu Irydium.
Te pierwsze są tańsze bo za nieco wolniejsze łącze zapłacimy ok 120pln/mc + sprzęt za 999pln ale nie mamy możliwości wstrzymania płatności a ponowny rozruch zakończonej usługi nie jest wygodny. Do tego musimy dość starannie ustawić ręcznie antenę co jak zauważyłem dla większości pampersów jest mega problemem.
Irydium itp. jest mega wolne i na tyle drogie że nawet już nie sprawdzam cen. O ile sprzęt można przeboleć to miesięczny koszt utrzymania jest niefortunny.
Szybkie podsumowanie jakie mamy opcje Internetu w razie SHTF na obszarze większym niz kilka-kilkanaście km:
1. Starlink
2. Tooway itp.
3. Irydium itp. - wg mnie nieporównywalna do SL
4. AMPRNet (Radiówka dla licencjonowanych KF, choć jedynie co mi ładnie pykło to emaile przez Winlink, prędkość jak na modemach na przełomie lat 80/90).
W obecnych czasach darowałbym sobie Tooway, szczególnie że sieć została skutecznie zaatakowana podczas inwazji na UA. https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/ty ... a-ukraine/
Ponieważ dostawa jest za darmo a usługę można testować 30 dni zdecydowałem się na próbę

Wybrałem wersję RV (dla kamperów) z uwagi na możliwość zawieszania i odwieszania usługi praktycznie od ręki - rozwiązanie nie będzie generowało kosztu poza naprawdę potrzebnym okresem. Przy dużym obłożeniu sieci prędkość może spaść bo mamy niższy priorytet niż wersja Residential ale rzut oka na mapę pokazał że takie obszary są na razie w tylko USA.
Pomimo tego że SL nie występuje na razie w wersji dla firm, to można go wrzucić w koszty, co prawda bez VAT-u ale zawsze coś.
Opisze krok po kroku jak to zrobić:
1. Wchodzimy na starlink.com

2. Wybieramy "Kamper"

3. Podajemy adres, który w zasadzie niczemu nie służy wg mnie. Forma to Ulica, Miasto, Kraj. Mozna użyć prawdziwego chcąc kiedyś zmieniać usługę na Residential (co na razie nie jest możliwe).

4. Podajemy dane, email, telefon, adres dostawy i dane karty kredytowej.

5. sprawdzamy czy wszystko się zgadza i klikamy "Złóż zamówienie".

6. Powinien pojawić się komunikat potwierdzenia.

7. Na mail otrzymamy również takie potwierdzenie:

8. Nigdzie nie ma hasła więc dajemy na starlink.com przypomnij hasło by zalogować się do panelu (tu nazywa się zablokowane):

9. Otrzymamy kolejny mail:

10. Po zalogowaniu ukaże się panel użytkownika, ze stanem zamówienia, saldem i możliwością zarządzania stanem usługi (zaznaczyłem na czerwono).

11. Mamy teraz też dostęp do sklepu z akcesoriami (dziwne że bez konta nie można sobie nic oglądać). Akcesoria są pieruńsko drogie i w większości kupowanie ich nie ma sensu. Mamy tam dostępne:













I na koniec zasady zwrotu sprzętu i oddawania pieniędzy w wypadku rezygnacji z usługi:

i dla dociekliwych Z materiałów w sieci proces reaktywacji i deaktywacji wersji RV powinien wyglądać tak (jak sprzęt dotrze to przetestuję):



