Silnik parowy

Pozyskiwanie, otrzymywanie, systemy alternatywne, także energia cieplna
Ramzan Szimanow
Posty: 1903
Rejestracja: czw 27 sty 2022, 10:49
Kontakt:

wt 05 wrz 2023, 01:10

Motorower Ropera. W zasadzie pierwszy motocykl stworzony w 1867 roku przez Amerykanina, Sylwestra Ropera. Pierwotnie była to dwucylindrowa maszyna z tłokami średnicy 57 mm, na sztabowych, drewnianych kołach okutych stalą.
Roper sukcesywnie rozwijał swoją konstrukcję, największych zmian dokonał po nawiązaniu z współpracy z producentem rowerów Albertem Pope.
Powstał swego rodzaju motorower rzecz jasna już na pneumatycznych, gumowych oponach.
Silnik miał jeden cylinder średnicy 44 mm o skoku 102 mm, miał dawać pomiędzy 3 a 8 koni mechanicznych co pozwalało rozpędzić się warzącej 68 kg (z zapasem węgla i wody) maszynie do 64 kilometrów na godzinę. Ciśnienie robocze wynosiło 15 barów choć w razie potrzeby kocioł wytrzymywał nawet 18,5 bara.
Zasięg niestety był mizerny, 7 mil czyli ok 11 km.
Mówimy jednak tutaj o ostatnich dekadach XIX wieku, motorower Ropera był maszyną sportową z powodzeniem rywalizującą z zawodnymi jeszcze konstrukcjami z zapłonem iskrowym czy ciężkimi elektrykami.
Dzisiaj entuzjaści budują repliki Roperów, zwłaszcza późniejszych generacji.
To prosta i solidna konstrukcja.
Choć z punktu widzenia surwiwalisty raczej ciekawe jest wykorzystanie podobnego silnika w trajce transportowej.

https://en.wikipedia.org/wiki/Roper_steam_velocipede

https://www.scigacz.pl/Pierwszy,na,swie ... 44756.html

Opis budowy repliki w j. angielskim, bardzo dużo zdjęć.
http://www.steamcar.net/roper-1.html

Film z budowy podobnego.
https://www.youtube.com/watch?v=5GPJQ23n9fc

https://www.youtube.com/watch?v=DHWNH45-wyw

Obrazek

Obrazek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Energia i zasilanie”