Dokładne dane techniczne mojego samochodu znajdziecie o tutaj : https://autokatalog.pl/dacia/duster/ii/ ... 3964400000
Od roku 2018 jestem szczęśliwym użytkownikiem samochodu rumuńskiej marki Dacia. Trochę o moim samochodzie, jest to rocznik 2018, czyli generacja druga rumuńskiego Dustera. Cena golasa w roku 2018 w pakiecie komfort to 52 500 zł , z moimi dodatkami to 63 400 zł. Jest to samochód z początku produkcji. Wersja wyposażenia komfort czyli z grubsza : klima manualna , elektryczne szyby, lusterka oraz centralny zamek , radio z BT które samochód posiadał w standardzie. Mój samochód napędza silnik 1.6 benzyna o oznaczeniu 1.6 Sce o „oszałamiającej” mocy 115 km. Silnik to połączenie francuskiego bloku Renault z Nissawską głowicą. Aktualnie ten silnik nie jest dostępny w ofercie Dacia. Z racji głowicy która co pewien czas wymaga regulacji luzów zaworowych…. Ten rodzaj jednostki napędowej nie za bardzo dogaduje się z instalacjami gazowymi. Z racji uboższego wyposażenia postawiłem na wersję z napędem 4x4

Autko jest całkiem żwawe kiedy jeździ się w 2 osoby , jak jedzie pakiet 4 dorosłych…. Już czuć że samochód trochę zamula. Wyciszenie przy prędkościach autostradowych, nie jest szczególnie efektywne. Autko jest całkiem dzielne terenowo, oczywiście nie mówię tu o off roadzie , ale tam gdzie osobówka wymięknie , Duster spokojnie da radę ! Ceny bierzących napraw też nie powalają, wymiana olejów to średnio 230-250 zł w serwisie olejowym , hamulce 120 zł przód , tył 80-90 zł. Średnie spalanie przy spokojnej jeździe to 8.2-8.5 l / 100 km w trybie mieszanym. Podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu można zejść nawet do 7 litrów na 100 km.
Autko urzekło mnie fajnym designem , relatywnie tanim użytkowaniem oraz faktem że samochody marki Dacia nie wzbudzają wśród złodziei pożądania. Chodź miałem 3 próby włamu do samochodu, ale było to spowodowane dobrej jakości fotelikiem dziecięcym który znajdował się w samochodzie. Autko ma fajne własności terenowe jak taniego SUV-a , jest zwinne w mieście, nie boi się wysokich krawężników, jest całkiem dobrze przeszklone (z wyjątkiem tylnej szyby) , oraz jest całkiem podatne na modyfikacje! Po gwarancji producenta , można uruchomić kilka funkcji które zostały zablokowane przez producenta jak doświetlania zakrętów , czy domykanie szyb jak zamykany samochód z centralnego zamka, po zmiany danych wyświetlanych na ekranie. W środku znajdują się dwa gniazda zapalniczki (na konsoli środkowej oraz tuż za tylnią kanapą) oraz dwa gniazda USB ( w radiu). Możliwości modyfikacji są spore : snorkele , pakiety stylizacyjne , lifty podwozia, dodatki wnętrza i inne są dostępne na internetowym rynku.
Autko ma swoje wady …… Pękająca mastyka na łączeniu dachu z bokami karoserii , jest to problem który trawi nawet I generacje. Twarde uszczelki drzwi które potrafią wytrzeć wnęki drzwiowe (zgłaszać na gwarancji lub podkleić taśmą izolacyjną narażone miejsca , rysujące się okna , delikatny lakier czy skrzypiący fotel kierowcy. Nie najlepsze wygłuszenie. W moim samochodzie występowało falowanie obrotów na biegu jałowym, ale wgranie nowej mapy silnika załatwia sprawę.
Moja obserwacja jest również taka , że dla osób powyżej 180 cm będzie to samochód trochę mały , ale ludzie w przedziale wzrostu 170-175 cm nie będą narzekać na brak miejsca. Bagażnik jest troszkę mały, ale duży plus za to że koło zapasowe znajduje się w bagażniku , a nie pod bagażnikiem jak często bywa w francuskiej myśli technicznej.
Aktualnie wchodzi III generacja Dustera. Marka Dacia pracuje nad modelem Grand Duster (robocza nazwa Bigster). Czy warto? Ja tylko żałuje że na rynku europejskim (UE) nie ma wersji 2.0 benzyna i 2.0 diesel. Chce nadmienić że wersje 2 litrowe są bardzo popularne za naszą wschodnią granicą (Rosja , Ukraina , Białoruś). A z tym silnikiem autko już nie cierpi na brak mocy


Pozdrawiam
~Bart