Cześć
Nie poruszamy tutaj wątku e-bike. Być może doczeka się osobnego tematu.
Już od dłuższego czasu, mierzyłem się z tematem roweru jako środka ewentualnej ucieczki. Chce nadmienić że jestem amatorem jeżeli chodzi o kolarstwo, ale bardzo lubię jazdę rowerem czy to do pracy, czy jako środek rekreacji ruchowej. Od września 2018 roku na swoim rowerze zrobiłem prawie 22 tys km

Mamy zasadniczo 4 popularne grupy rowerów.
-rower górski z przednią amortyzacja
-rower górski z amortyzacja przód i tył
-rower typu gravel (szutrowiec)
-rower szosowy
Pomijam rower przełajowy , zjazdowy czy triathlonowy oraz inne. To już typowe sprzęty zadaniowe.
Rower górski z przednią amortyzacją. Chyba najczęściej wybierany typ roweru w Polsce. Amortyzacja przedniego koła poprawia prowadzenie w terenie. Rower z dużą możliwością rozbudowy o sakwy. Oraz relatywnie dużym zapleczem pod ewentualne modyfikacje i usprawnienia.
Rower z amortyzacją przód i tył. Rower przeznaczony do najcięższego terenu. Niestety często rozbudowa będzie wymagała kupna dedykowanego sprzętu jak bagażniki itp lub przystosowanie (dopasowanie) istniejących rozwiązań. Również serwis takiego roweru po przez posiadanie dwóch amortyzatorów, będzie znacząco droższy niż innych rowerów.
Rower gravel. Chyba największy hit ostatnich lat, czyli połączenie geometrii ramy ramy roweru szosowego z kołami i czasem napędami przeniesionym z rowerów górskich. Najciekawsza opcja moim zdaniem. Gama modeli jest bardzo duża. Przez połączenie roweru szosowego z górskim , często określa się te rowery mianem szturmowców. Pozwalają zjechać z utwardzonych dróg, zachowując przy tym prędkość. Duży wybór ram , a dokładnie tworzyw z jakich są wykonane. Mamy wybór od stali , przez aluminium aż po karbon. Rowery tego typu bardzo często są wybierane przez podróżników, szczególnie jak dany model występuje z ramą stalową.
Rower szosowy. Czyli potocznie zwana kolarka. Rower najszybszy w całym zestawieniu, ale niestety przywiązany przez swoje wąziutkie opony do asfaltu. Dużym ograniczeniem owego roweru jest jego nośność, ponieważ rowery tego rodzaju są stworzone do szybkiej jazdy, a nie możliwości wrzucania dużego obciążenia poza użytkownikiem.
Rama

-stal
-aluminium
-karbon
Stal aktualnie wraca do łask. Taka rama jest stosunkowo łatwa w naprawach. Może przyjąć naprawdę duże obciążenia oraz relatywnie dobrze tłumi drgania. Można na niej montować dodatkowe chwyty na równego rodzaju obejmach. Ponieważ stal dobrze znosi ściskanie. Stalowe ramy często są drogie w nowoczesnych rowerach. I proszę to mieć na uwadze że rower z stalową ramą, jest droższy niż jego aluminiowy czy nawet karbonowy odpowiednik.
Aluminium (tego nie pomalujesz XD) pomalujesz i to spokojnie

Karbon

Jeżeli masz zamiar kupować rower nowy, warto poszukiwać takich rozwiązań jak ; zwężana (taperowana) główka ramy oraz sztywne osie.
Taperowana czyli zwężana główka ramy , odpowiada za zwiększenie sztywności newralgicznego elementu ramy. Możecie poznać po rurce w której jest osadzona kierownica , że nie jest prosta, tylko jest w takim „delikatnym stożku ściętym na gorze ”. Szersza podstawa i węższa góra. Przy kupnie nowego roweru , warto szukać modelu który ma już zastosowany ten element konstrukcyjny.
Sztywna oś, rozwiązanie które przywędrowało z motocykli

Grupy napędowe!
Ogólnie nie będę doradzał co jest lepsze mikroSHIFT , Tektro , Shimano czy Sram. Tutaj jest idywidualnych sprawa. Ale w grupach Shimano oraz Sram warto się dążyć do tego , żeby korba - kaseta - łańcuch była tego samego producenta i tej samej grupy. Warto dążyć również do tego, żeby przerzutki przód i tył były również tego samego producenta i tej samej grupy sprzętowej. W tanich rowerach może być to trudne do osiągnięcia, ale warto wysilić się żeby rower był „w jednej grupie sprzętowej”.
Hamulce
V-break? Tarczowe mechaniczne ? Tarczowe hydrauliczne ?
V-break to już trochę stare rozwiązanie , ale relatywnie tanie w naprawach. Oraz troszkę upierdliwe żeby ustawić właściwą siłę hamowania. Również ważna rzecz przy tych hamulcach, to wycentrowane i proste koło. Ponieważ siła hamowania oraz modulacja hamowania będzie zależeć od docisku klocków hamulcowych do obręczy koła.
Hamulce tarczowe
Również rozwiązania które przywędrowały do rowerów, z świata motocykli. Czy tarczowy hamulec mechaniczny czy hydrauliczny ? Hamulec tarczowy mechaniczny uruchamia tłoczki po przez ruch linki hamulcowej, zaletę hamulców mechanicznych jest taka. Że z prostymi usterkami można sobie poradzić nawet w terenie. Wada tych hamulców jest średnia siła hamowania i taka sobie modulacja siły hamowania. Hamulce hydrauliczne poruszają tłoczki hamulcowe przed ruch cieczy hydraulicznej. Są to hamulce które maja bardzo dobrą modulacje pracy oraz kultura pracy takiego hamulca jest zdecydowanie wyższa niż mechanicznego. Ale jest jedno ale , uszkodzenie lub nawet niewielka usterka wymagać będzie specjalistycznych narzędzi.
Tyle kwestii sprzętowych

~Bart