Jako, że święta to czas radosny i beztroski postanowiłem sporządzić drobny przegląd budżetowych motocykli, które będzie można nabyć w przyszłym sezonie prosto z salonu. Będzie to wprawdzie przegląd subiektywny, jednak być może wpadnie komuś z użytkowników coś w oko lub poprowadzi do ciekawej dyskusji.
A zacznę od motocykla, który nawet sam rozważałem i brałem pod uwagę możliwość jego zakupu:
Romet CRS 250.
Cena 10 500 zł
wymiary [mm]2130 × 880 × 1210
rozstaw osi [mm]1400
waga [kg]140
silnik1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy
pojemność [ccm]250cc
moc max [KM]17 KM / 7500 rpm
moment obrot. [Nm/rpm]18.4 Nm / 5500 rpm
prędkość max [km/h]95 km/h
rozruch elektryczny / nożny
skrzynia biegów5 biegów
opony przód | tył90/100-21 i 120/90-19
pojemność zbiornika [L]10
hamulec przód / tył265 mm tarcza / 220 mm tarcza
Jest to naprawdę tanie Enduro, niestety jego cena okupiona jest sprytnym (chińskim) obejściem przepisów i jest to maszna, która ma homologację na 1 osobę - dzięki temu nie musi mieć abs, który podniósłby cenę. Wprawdzie zapewnia on osiągi porównywalne z motocyklem klasy 125cc (o czym będzie za chwilę), ale kosztuje niewiele. Od biedy można też nim przewieźć pasażera (ma wszystko co potrzeba), ale grozi za to mandat jeżeli stróż prawa się dopatrzy.

Kolejny to też będzie enduro - Junak X-ray występujący w wersji 125cc jak i 50cc (klon Minarelli AM6).
Cena: 14 999 za 125 /12 599 za 50
POJEMNOŚĆ 124 CM³
RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, 4 ZAWORY NA CYLINDER, CHŁODZONY CIECZĄ, DOHC
ZASILANIE SILNIKA WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 102 km/h
MOC 11 kW / 15 KM (przy 10000 RPM)
ROZRUCH ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD Tarczowy hydrauliczny
HAMULEC TYŁ Tarczowy hydrauliczny
ROZMIAR OPONY PRZÓD 110/70-17 54H (SZOSOWE) / 3.00-21 51P (TERENOWE)
ROZMIAR OPONY TYŁ 130/70-17 62H (SZOSOWE) / 4.10-18 59P (TERENOWE)
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) 2120/840/1160 mm
MASA WŁASNA 132 kg
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 150 kg
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) 850
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 11,5 L
ILOŚĆ MIEJSC 2
Jest to motocykl klasy 125 cc (dostępny wariant 50cc) więc nie musimy posiadać prawa jazdy kat. A, wystarczy B. Maszyna przedstawia zbliżone parametry do w/w rometa, jednak ma już homologację na 2 osoby i silnik chłodzony cieczą (dla jednych zaleta, dla innych wada). Niestety kosztuje 5000 więcej od wcześniej wymienionego CRS. Wariant 50cc jest bardzo ciekawy gdyż posiada silnik, do którego części są stosunkowo tanie i dostępne na pęczki. Taki pierdopęd po odpowiednich modyfikacjach dorówna osiągami 125 bez najmniejszego problemu i waży prawie 20kg mniej. Dodatkowo posiada kopniak.

Z tej samej stajni - Junak SC 300
Cena 14 999 (jednak w promocji widziałem za jakieś 12 000)
POJEMNOŚĆ 292 CM³
RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, 4 ZAWORY NA CYLINDER, CHŁODZONY CIECZĄ, DOHC
ZASILANIE SILNIKA WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 128 km/h
MOC 20,5 kW / 27,92 KM (przy 8750 RPM)
ROZRUCH ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY ABS
HAMULEC TYŁ TARCZOWY HYDRAULICZNY ABS
ROZMIAR OPONY PRZÓD 110/70-17 54P
ROZMIAR OPONY TYŁ 140/70-17 66P
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) 2025 / 790 / 1090
MASA WŁASNA 152 KG
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 175 kg
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) 780
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 20 L
ILOŚĆ MIEJSC 2
I cóż jest to neoklasyczny golas, o silniku, który nie budzi jakiś szczególnych emocji, ale za to jest to maszyna baaaardzo tania i z potencjałem na miejskiego zabijakę. Dodatkowo jest dość lekka (150kg, tylko kilka kg więcej od CRS). Ma już dość mocy, żeby bez problemów przemieszczać się nawet autostradą. Może się nawet podobać, ale jest to maszyna typowo drogowa.

Benelli Imperiale 400:
Cena 17 999
Typ 1-cylindrowy/4-suw/2V
Pojemność skokowa (cm3) 374
Średnica x Skok (mm) ø72.7×90
Moc 15,5 kW (21.1KM) przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 29 Nm przy 4500 obr/min
Stopień kompresji 8.5:1
Układ paliwowy EFI
Układ zaworów SOHC
Starter Elektryczny
Skrzynia biegów5-biegowa
Opona przednia 100/90-19
Hamulec przedni Tarcza
Średnica przedniego hamulca (mm) 300
Tylna opona 130/80-18
Hamulec tylny Tarcza
Średnica hamulca tylnego (mm) 240
Waga sucha (kg) 197
Wysokość siedziska (mm) 780
Długość całkowita (mm) 2170
Szerokość całkowita (mm) 820
Wysokość całkowita (mm) 1120
Prześwit (mm) 165
Rozstaw osi (mm) 1440
Pojemność zbiornika paliwa (L) 12
Prędkość maksymalna (km/h) 120
Maksymalne obciążenie (kg) 190
Tutaj mamy już klasę ciężką. Maszyna ładna, potencjalnie nawet ekonomiczna. Zastosowany gabaryt kół sprzyja jeździe w terenie, jednak masa już nie do końca (chociaż była wyprawa na nowych Royalach do Rumunii i chłopaki męczyli je w terenie i to srogo). Na asfalcie rozmiar kół może powodować uczucie niestabilności motocykla. Oczywiście dzięki parametrom silnika będziemy mogli od biedy wyskoczyć na ekspresówkę czy autostradę, ale będziemy siedzieć głownie na prawym pasie.

A teraz maszyna, która wprawiła (a raczej jej cena) mnie w szok - Honda GB 350:
Cena: 19 500zł !!!
Pojemność skokowa 350 cm3
Moc 21 KM przy 5500rpm
Moment obrotowy: 29 Nm przy 3000rpm
Hamulce Tarcza 310mm z przodu i 210mm z tyłu.
Opona przednia 100/90-19
Opona tylna 150/70-17
Wymiar (dłxszerxwys) 2175mmx790mmx1100mm
Pojemność baku 15l
Prześwit 168mm
Masa 178kg
Rozstaw osi 1440mm
Skrzynia 5 biegów.
Za cenę tylko o 1500zł większą od poprzednika otrzymujemy Hondę (a nie chińczyka brandowanego przez Benelli) o podobnych parametrach, ale za to z szerszym użytecznym zakresem obrotów i masą mniejszą o 20kg. Niby to pierdoły, ale jednak mają wpływ na użytkowanie motocykla. Jest to nowść na naszym rynku, która jest pokłosiem popularności neoklasyków. Na szczęście w tym przypadku mamy do czynienia z dość przyjemnym motocyklem. Osiągi umożliwiają podróżowanie wszędzie, nawet będziemy mogli od biedy wyskoczyć na ekspresówkę czy autostradę, ale będziemy siedzieć głownie na prawym pasie.

CF Moto 300 SR
Cena: 16 900 wersja naked tyle samo.
Typ silnika Jednocylindrowy, chłodzony cieczą, 4-zaworowy, EFI, DOHC
Pojemność 292 cc
Maksymalna moc 29 KM/8750 rpm
Długość x szerokość x wysokość 2010 × 750 × 1080 mm
Masa 165 kg
Mamy tu lekki, pseudo sportowy motocykl. Finansowo nieco tylko więcej od Junaka SC 300, ale kilka koni więcej. Jest też wersja naked, która byłaby bardziej praktyczna. Ale jeżeli ktoś ma pod nosem tor kartingowy czy coś w ten deseń to można się pobawić i mieć sensowny jednoślad.

Voge GY300 Rally czyli mini ADV
Cena :19 900
pojemność 292 cm3
taktowanie i cylindry 4T, jednocylindrowy
chłodzenie cieczą
moc maksymalna 21 kW / 9000 obr./min.
moment obrotowy 25 Nm / 6500 obr./min
norma środowiskowa EURO5
rozruch elektryczny
skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
długość 2107 mm
wysokość 1405 mm
szerokość 877 mm
rozstaw osi 1430 mm
waga 158 kg
dopuszczalna ładowność 190 kg
felga przednia MT 1.85x21
opona przednia 3.00-21
hamulec przedni hydrauliczny, tarczowy, śr. 265 mm
felga tylna MT 3.0X18
opona tylna 5.10-18
hamulec tylny hydrauliczny, tarczowy, śr. 220 mm
system abs tak
zbiornik paliwa 11 l
Moim zdaniem to dość ciekawa propozycja. Mamy tu dość lekkie i mocne enduro, które umożliwia już nawet podróżowanie. Moc 29 koni pozwala swobodnie podróżować, a maszyna sama w sobie nie zrujnuje budżetu domowego spalaniem. Można cały tydzień dojeżdżać do pracy, a w weekend pojechać bez skrępowania na grzyby czy dłuższa wycieczkę.

I na tym można chyba zakończyć zestawienie w kategorii do 20 000zł. Honorowo należy wspomnieć o całej gamie chińskich motocykli 125cc (tutaj pozwoliłem sobie wskazać tylko jeden, moim zdaniem najciekawszy model), motorowerów (jak poprzednio - wskazałem tylko jeden moim zdaniem najciekawszy model), markowe motocykle 125cc (gdzie chyba tylko honda cb125f jest dość przystępna cenowo, reszta kosztuje jak pełnowymiarowe motocykle z tego zestawienia) czy motocykli bez homologacji. Propozycje do 30 000zł postaram się dodać w najbliższych dniach.
Edytka z 27.12.2024, z rana tak bardziej:
Na wymienienie zasługują też chyba motocykle, które jeszcze znajdują się w ofercie naszych dystrybutorów, jednak już nie są produkowane oraz te, które mieszczą się w progu w ramach wyprzedaży po sezonie.
Zontes 310V
Silnik Jednocylindrowy, 4T, chłodzony cieczą, wtrysk Bosch DOHC 4
MOC I MOMENT OBROTOWY (MAX)35,3 KM@9500 RPM / 30 Nm@7500 RPM
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 129 km/h
POJEMNOŚĆ 312 ccm
DŁ./ SZER./ WYS. (MM) 2124/860/1145
KOŁA PRZÓD/TYŁ 110x70R17 / 180x55R17
HAMULCE Hydrauliczne tarczowe z ABS
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 160 kg
ILOŚĆ CYLINDRÓW 1
MASA WŁASNA PODJAZDU GOTOWEGO DO JAZDY (PEŁEN ZBIORNIK PALIWA, PŁYNY EKSPLOATACYJNE) 175 kg
POJ. ZBIORNIKA PALIWA 14 L
PRZEŚWIT 186 mm
SKRZYNIA BIEGÓW skrzynia biegów manualna 6-stopniowa
STOPIEŃ SPRĘŻANIA 12.5:1
SYSTEM ZAPŁONU zapłon elektroniczy
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA (MM) 720
HOMOLOGACJA Euro 5
ROZSTAW OSI 1492
Są to maszyny dostępne do rocznika 2022. Dostępna jest też wersja naked, ADV kosztuje ciut ponad 20 000zł. Są to dość zaawansowane technologicznie maszymy, zapewniające już jakieś osiągi, da się nawet tak naprawdę jeździć we dwóch. Stylistyka to rzecz gustu, ale mimo wszystko to ciekawe opcje na "miejskiego zabijakę". Niestety od dwóch lat nie są już produkowane więc trzeba się liczyć z tym, że w najbliższej przyszłości będą się pojawiały problemy w dostępności części.

Royal Endield Hunter 350
Cena: w wyprzedaży zimowej 19 999, maszyna demonstracyjna za 17 999
Liczba cylindrów: 1
Chłodzenie: Chłodzenie powietrzem
Pojemność skokowa: 349.34 cc
Zawory na cylinder: 2
Stopień sprężania: 9.5:1
Moc maksymalna: 14.87 kW @ 6100 rpm
Prędkość maksymalna: 114 km/h
Maksymalny moment obrotowy: 27 Nm@4000 rpm
Skrzynia biegów: 5 biegowa
Układ rozruchowy: Elektryczny
Waga gotowego do jazdy: 181 kg
Rozstaw osi: 1370 mm
Wysokość siedziska: 790 mm
Prześwit: 150,5 mm
Dł. x szer. x wys.: 2055 x 763 x 1055 mm
Zbiornik paliwa: 13 l
Koło przednie: Felga aluminiowa, opona 110/70 - 17" - 54P z dętką
Koło tylne: Felga aluminiowa, opona 140/70 - 17" - 66P z dętką
Hamulec przedni: Tarcza pływająca o średnicy 300mm, zcisk z dwoma tłoczkami
Hamulec tylny: Tarcza pływająca o średnicy 270mm, zacisk z pojedynczym tłoczkiem
Jest to kolejna maszyna z klasyczną "350" w zestawieniu. Jest to tak naprawdę mniejsza i nieco tańsza wersja "Classica 350" z tej samej stajni. Są to maszyny przyjemne w eksploatacji, jednak niestety powyżej 100km/h dostają zadyszki. Da radę nimi jeździć niemalże wszędzie (poza ekstremalnym offroadem) ale na ogół będziemy musieli grzecznie przemieszczać się prawym pasem. W przypadku marki RE płacimy niestety za "life style", a nie za sam produkt i przed wyprzedażą nowe sztuki kosztowały od 22 900zł w górę.
