Budżetowe Motocykle - oferta na rok 2025.

Środki transportu
DominikC
Posty: 104
Rejestracja: ndz 05 lis 2023, 10:34
Kontakt:

czw 26 gru 2024, 20:52

Czołem!
Jako, że święta to czas radosny i beztroski postanowiłem sporządzić drobny przegląd budżetowych motocykli, które będzie można nabyć w przyszłym sezonie prosto z salonu. Będzie to wprawdzie przegląd subiektywny, jednak być może wpadnie komuś z użytkowników coś w oko lub poprowadzi do ciekawej dyskusji.

A zacznę od motocykla, który nawet sam rozważałem i brałem pod uwagę możliwość jego zakupu:
Romet CRS 250.
Cena 10 500 zł
wymiary [mm]2130 × 880 × 1210
rozstaw osi [mm]1400
waga [kg]140
silnik1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy
pojemność [ccm]250cc
moc max [KM]17 KM / 7500 rpm
moment obrot. [Nm/rpm]18.4 Nm / 5500 rpm
prędkość max [km/h]95 km/h
rozruch elektryczny / nożny
skrzynia biegów5 biegów
opony przód | tył90/100-21 i 120/90-19
pojemność zbiornika [L]10
hamulec przód / tył265 mm tarcza / 220 mm tarcza

Jest to naprawdę tanie Enduro, niestety jego cena okupiona jest sprytnym (chińskim) obejściem przepisów i jest to maszna, która ma homologację na 1 osobę - dzięki temu nie musi mieć abs, który podniósłby cenę. Wprawdzie zapewnia on osiągi porównywalne z motocyklem klasy 125cc (o czym będzie za chwilę), ale kosztuje niewiele. Od biedy można też nim przewieźć pasażera (ma wszystko co potrzeba), ale grozi za to mandat jeżeli stróż prawa się dopatrzy.
Obrazek

Kolejny to też będzie enduro - Junak X-ray występujący w wersji 125cc jak i 50cc (klon Minarelli AM6).
Cena: 14 999 za 125 /12 599 za 50
POJEMNOŚĆ 124 CM³
RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, 4 ZAWORY NA CYLINDER, CHŁODZONY CIECZĄ, DOHC
ZASILANIE SILNIKA WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 102 km/h
MOC 11 kW / 15 KM (przy 10000 RPM)
ROZRUCH ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD Tarczowy hydrauliczny
HAMULEC TYŁ Tarczowy hydrauliczny
ROZMIAR OPONY PRZÓD 110/70-17 54H (SZOSOWE) / 3.00-21 51P (TERENOWE)
ROZMIAR OPONY TYŁ 130/70-17 62H (SZOSOWE) / 4.10-18 59P (TERENOWE)
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) 2120/840/1160 mm
MASA WŁASNA 132 kg
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 150 kg
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) 850
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 11,5 L
ILOŚĆ MIEJSC 2

Jest to motocykl klasy 125 cc (dostępny wariant 50cc) więc nie musimy posiadać prawa jazdy kat. A, wystarczy B. Maszyna przedstawia zbliżone parametry do w/w rometa, jednak ma już homologację na 2 osoby i silnik chłodzony cieczą (dla jednych zaleta, dla innych wada). Niestety kosztuje 5000 więcej od wcześniej wymienionego CRS. Wariant 50cc jest bardzo ciekawy gdyż posiada silnik, do którego części są stosunkowo tanie i dostępne na pęczki. Taki pierdopęd po odpowiednich modyfikacjach dorówna osiągami 125 bez najmniejszego problemu i waży prawie 20kg mniej. Dodatkowo posiada kopniak.

Obrazek

Z tej samej stajni - Junak SC 300
Cena 14 999 (jednak w promocji widziałem za jakieś 12 000)
POJEMNOŚĆ 292 CM³
RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, 4 ZAWORY NA CYLINDER, CHŁODZONY CIECZĄ, DOHC
ZASILANIE SILNIKA WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 128 km/h
MOC 20,5 kW / 27,92 KM (przy 8750 RPM)
ROZRUCH ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY ABS
HAMULEC TYŁ TARCZOWY HYDRAULICZNY ABS
ROZMIAR OPONY PRZÓD 110/70-17 54P
ROZMIAR OPONY TYŁ 140/70-17 66P
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) 2025 / 790 / 1090
MASA WŁASNA 152 KG
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 175 kg
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) 780
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 20 L
ILOŚĆ MIEJSC 2

I cóż jest to neoklasyczny golas, o silniku, który nie budzi jakiś szczególnych emocji, ale za to jest to maszyna baaaardzo tania i z potencjałem na miejskiego zabijakę. Dodatkowo jest dość lekka (150kg, tylko kilka kg więcej od CRS). Ma już dość mocy, żeby bez problemów przemieszczać się nawet autostradą. Może się nawet podobać, ale jest to maszyna typowo drogowa.

Obrazek

Benelli Imperiale 400:
Cena 17 999
Typ 1-cylindrowy/4-suw/2V
Pojemność skokowa (cm3) 374
Średnica x Skok (mm) ø72.7×90
Moc 15,5 kW (21.1KM) przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 29 Nm przy 4500 obr/min
Stopień kompresji 8.5:1
Układ paliwowy EFI
Układ zaworów SOHC
Starter Elektryczny
Skrzynia biegów5-biegowa
Opona przednia 100/90-19
Hamulec przedni Tarcza
Średnica przedniego hamulca (mm) 300
Tylna opona 130/80-18
Hamulec tylny Tarcza
Średnica hamulca tylnego (mm) 240
Waga sucha (kg) 197
Wysokość siedziska (mm) 780
Długość całkowita (mm) 2170
Szerokość całkowita (mm) 820
Wysokość całkowita (mm) 1120
Prześwit (mm) 165
Rozstaw osi (mm) 1440
Pojemność zbiornika paliwa (L) 12
Prędkość maksymalna (km/h) 120
Maksymalne obciążenie (kg) 190

Tutaj mamy już klasę ciężką. Maszyna ładna, potencjalnie nawet ekonomiczna. Zastosowany gabaryt kół sprzyja jeździe w terenie, jednak masa już nie do końca (chociaż była wyprawa na nowych Royalach do Rumunii i chłopaki męczyli je w terenie i to srogo). Na asfalcie rozmiar kół może powodować uczucie niestabilności motocykla. Oczywiście dzięki parametrom silnika będziemy mogli od biedy wyskoczyć na ekspresówkę czy autostradę, ale będziemy siedzieć głownie na prawym pasie.

Obrazek

A teraz maszyna, która wprawiła (a raczej jej cena) mnie w szok - Honda GB 350:
Cena: 19 500zł !!!
Pojemność skokowa 350 cm3
Moc 21 KM przy 5500rpm
Moment obrotowy: 29 Nm przy 3000rpm
Hamulce Tarcza 310mm z przodu i 210mm z tyłu.
Opona przednia 100/90-19
Opona tylna 150/70-17
Wymiar (dłxszerxwys) 2175mmx790mmx1100mm
Pojemność baku 15l
Prześwit 168mm
Masa 178kg
Rozstaw osi 1440mm
Skrzynia 5 biegów.

Za cenę tylko o 1500zł większą od poprzednika otrzymujemy Hondę (a nie chińczyka brandowanego przez Benelli) o podobnych parametrach, ale za to z szerszym użytecznym zakresem obrotów i masą mniejszą o 20kg. Niby to pierdoły, ale jednak mają wpływ na użytkowanie motocykla. Jest to nowść na naszym rynku, która jest pokłosiem popularności neoklasyków. Na szczęście w tym przypadku mamy do czynienia z dość przyjemnym motocyklem. Osiągi umożliwiają podróżowanie wszędzie, nawet będziemy mogli od biedy wyskoczyć na ekspresówkę czy autostradę, ale będziemy siedzieć głownie na prawym pasie.

Obrazek

CF Moto 300 SR
Cena: 16 900 wersja naked tyle samo.
Typ silnika Jednocylindrowy, chłodzony cieczą, 4-zaworowy, EFI, DOHC
Pojemność 292 cc
Maksymalna moc 29 KM/8750 rpm
Długość x szerokość x wysokość 2010 × 750 × 1080 mm
Masa 165 kg

Mamy tu lekki, pseudo sportowy motocykl. Finansowo nieco tylko więcej od Junaka SC 300, ale kilka koni więcej. Jest też wersja naked, która byłaby bardziej praktyczna. Ale jeżeli ktoś ma pod nosem tor kartingowy czy coś w ten deseń to można się pobawić i mieć sensowny jednoślad.

Obrazek

Voge GY300 Rally czyli mini ADV
Cena :19 900
pojemność 292 cm3
taktowanie i cylindry 4T, jednocylindrowy
chłodzenie cieczą
moc maksymalna 21 kW / 9000 obr./min.
moment obrotowy 25 Nm / 6500 obr./min
norma środowiskowa EURO5
rozruch elektryczny
skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
długość 2107 mm
wysokość 1405 mm
szerokość 877 mm
rozstaw osi 1430 mm
waga 158 kg
dopuszczalna ładowność 190 kg
felga przednia MT 1.85x21
opona przednia 3.00-21
hamulec przedni hydrauliczny, tarczowy, śr. 265 mm
felga tylna MT 3.0X18
opona tylna 5.10-18
hamulec tylny hydrauliczny, tarczowy, śr. 220 mm
system abs tak
zbiornik paliwa 11 l

Moim zdaniem to dość ciekawa propozycja. Mamy tu dość lekkie i mocne enduro, które umożliwia już nawet podróżowanie. Moc 29 koni pozwala swobodnie podróżować, a maszyna sama w sobie nie zrujnuje budżetu domowego spalaniem. Można cały tydzień dojeżdżać do pracy, a w weekend pojechać bez skrępowania na grzyby czy dłuższa wycieczkę.

Obrazek


I na tym można chyba zakończyć zestawienie w kategorii do 20 000zł. Honorowo należy wspomnieć o całej gamie chińskich motocykli 125cc (tutaj pozwoliłem sobie wskazać tylko jeden, moim zdaniem najciekawszy model), motorowerów (jak poprzednio - wskazałem tylko jeden moim zdaniem najciekawszy model), markowe motocykle 125cc (gdzie chyba tylko honda cb125f jest dość przystępna cenowo, reszta kosztuje jak pełnowymiarowe motocykle z tego zestawienia) czy motocykli bez homologacji. Propozycje do 30 000zł postaram się dodać w najbliższych dniach.

Edytka z 27.12.2024, z rana tak bardziej:

Na wymienienie zasługują też chyba motocykle, które jeszcze znajdują się w ofercie naszych dystrybutorów, jednak już nie są produkowane oraz te, które mieszczą się w progu w ramach wyprzedaży po sezonie.

Zontes 310V
Silnik Jednocylindrowy, 4T, chłodzony cieczą, wtrysk Bosch DOHC 4
MOC I MOMENT OBROTOWY (MAX)35,3 KM@9500 RPM / 30 Nm@7500 RPM
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 129 km/h
POJEMNOŚĆ 312 ccm
DŁ./ SZER./ WYS. (MM) 2124/860/1145
KOŁA PRZÓD/TYŁ 110x70R17 / 180x55R17
HAMULCE Hydrauliczne tarczowe z ABS
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 160 kg
ILOŚĆ CYLINDRÓW 1
MASA WŁASNA PODJAZDU GOTOWEGO DO JAZDY (PEŁEN ZBIORNIK PALIWA, PŁYNY EKSPLOATACYJNE) 175 kg
POJ. ZBIORNIKA PALIWA 14 L
PRZEŚWIT 186 mm
SKRZYNIA BIEGÓW skrzynia biegów manualna 6-stopniowa
STOPIEŃ SPRĘŻANIA 12.5:1
SYSTEM ZAPŁONU zapłon elektroniczy
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA (MM) 720
HOMOLOGACJA Euro 5
ROZSTAW OSI 1492

Są to maszyny dostępne do rocznika 2022. Dostępna jest też wersja naked, ADV kosztuje ciut ponad 20 000zł. Są to dość zaawansowane technologicznie maszymy, zapewniające już jakieś osiągi, da się nawet tak naprawdę jeździć we dwóch. Stylistyka to rzecz gustu, ale mimo wszystko to ciekawe opcje na "miejskiego zabijakę". Niestety od dwóch lat nie są już produkowane więc trzeba się liczyć z tym, że w najbliższej przyszłości będą się pojawiały problemy w dostępności części.

Obrazek

Royal Endield Hunter 350
Cena: w wyprzedaży zimowej 19 999, maszyna demonstracyjna za 17 999
Liczba cylindrów: 1
Chłodzenie: Chłodzenie powietrzem
Pojemność skokowa: 349.34 cc
Zawory na cylinder: 2
Stopień sprężania: 9.5:1
Moc maksymalna: 14.87 kW @ 6100 rpm
Prędkość maksymalna: 114 km/h
Maksymalny moment obrotowy: 27 Nm@4000 rpm
Skrzynia biegów: 5 biegowa
Układ rozruchowy: Elektryczny
Waga gotowego do jazdy: 181 kg
Rozstaw osi: 1370 mm
Wysokość siedziska: 790 mm
Prześwit: 150,5 mm
Dł. x szer. x wys.: 2055 x 763 x 1055 mm
Zbiornik paliwa: 13 l
Koło przednie: Felga aluminiowa, opona 110/70 - 17" - 54P z dętką
Koło tylne: Felga aluminiowa, opona 140/70 - 17" - 66P z dętką
Hamulec przedni: Tarcza pływająca o średnicy 300mm, zcisk z dwoma tłoczkami
Hamulec tylny: Tarcza pływająca o średnicy 270mm, zacisk z pojedynczym tłoczkiem

Jest to kolejna maszyna z klasyczną "350" w zestawieniu. Jest to tak naprawdę mniejsza i nieco tańsza wersja "Classica 350" z tej samej stajni. Są to maszyny przyjemne w eksploatacji, jednak niestety powyżej 100km/h dostają zadyszki. Da radę nimi jeździć niemalże wszędzie (poza ekstremalnym offroadem) ale na ogół będziemy musieli grzecznie przemieszczać się prawym pasem. W przypadku marki RE płacimy niestety za "life style", a nie za sam produkt i przed wyprzedażą nowe sztuki kosztowały od 22 900zł w górę.

Obrazek
Ostatnio zmieniony pt 27 gru 2024, 08:59 przez DominikC, łącznie zmieniany 1 raz.
Ramzan Szimanow
Posty: 2538
Rejestracja: czw 27 sty 2022, 10:49
Kontakt:

czw 26 gru 2024, 22:24

Dobre zestawienie na ten rok. Jak zwykle dobrze widać jaką w Polsce mamy bańkę na 125tkach dzięki możliwości jazdy na kat B.
Z drugiej strony przy ewentualnej odsprzedaży jest szansa te pieniądze odzyskać.
BoldFold
Posty: 1911
Rejestracja: pt 07 wrz 2018, 18:14
Lokalizacja: Górny Śląsk
Kontakt:

pt 27 gru 2024, 09:07

Hondę bym przygarnął od razu, jest też podobny kawasaki meguro s1 tylko cena ok 5tysi E, niestety cena i Hondy i Kawasaki na podobnym poziomie i chyba pierwsza pozycja z Twojej listy jest optymalna. Tym bardziej, że po W/GWWW nikt nie będzie pytał o ilość osób na pokładzie...
Zacznij tam, gdzie jesteś.
Użyj tego, co masz.
Zrób wszystko, co tylko chcesz...
DominikC
Posty: 104
Rejestracja: ndz 05 lis 2023, 10:34
Kontakt:

pt 27 gru 2024, 09:37

Oczywiście, jest więcej motocykli "budżetowych", ale na razie skupiłem się na pozycjach do 20 000zł. W ciągu kilku dni dorzucę tu też propozycje do 30 000zł, które też są bardzo ciekawe, tak jak wspomniane W230 czy "małe" ADV, które idzie kupić już nawet za 23000zł.
BoldFold pisze:
pt 27 gru 2024, 09:07
Tym bardziej, że po W/GWWW nikt nie będzie pytał o ilość osób na pokładziwe...
Oczywiście w powyższej sytuacji to w sumie wszystko jedno, ale w przypadku głębokiego kryzysu gospodarczego jednak warto mieć porządek w papierach - mniej punktów do których może się doczepić "milicja", mniejsze ryzyko aresztowania przy kontroli, w tym zakresie widziałem sporo ciekawych relacji z wycieczek na wschód (przed wybuchem konfliktu zbrojnego w wiadomym miejscu). Łapówa dla "obcych" to był w zasadzie przymus, ale za jakiekolwiek przewinienie próbowali od razu pakować do ciupy.

Oczywiście w/w Romet w dalszym ciągu może służyć do przewożenia dwóch osób po drogach niepublicznych - wewnętrznych, a biorąc pod uwagę jego cenę (w zasadzie nie odbiega od "fajniejszych" 125 chińskiej produkcji) oraz wachlarz akcesoriów, w tym zestaw stelaży pod kufry za 300 stówki (w tej chwili niestety jest już niedostępny, prawdopodobnie będą znowu na wiosnę) jest to całkiem fajny środek indywidualnego transportu. Zachodni użytkownicy tego typu chińczyków podkreślają, że potrafią się odwdzięczyć trwałością przy wystarczającej dbałości o serwis. Podstawa to klej do gwintów, szczelinomierz i pilnowanie interwałów serwisowych.
BoldFold
Posty: 1911
Rejestracja: pt 07 wrz 2018, 18:14
Lokalizacja: Górny Śląsk
Kontakt:

pt 27 gru 2024, 11:36

Oczywiście, porządek w papierach na 1ym miejscu... Ja tu chcę zwrócić uwagę na inny aspekt motocykla jako środka transportu; jeżeli widzieliśmy jak jeżdżą taksówki motocyklowe w Azji to 5 osób na 250ce nikogo nie dziwi, 3y osoby to standard. I teraz jeżeli mamy rodzinę 5o osobową to kolega kupił 2 motory dla siebie i żony 125cam i nie przejmuje się zupełnie że gdyby chcieli uciekać to na 2ch motocyklach byłyby 2 i 3 osoby. Natomiast jak nie planujemy ucieczki to na wypady po zaopatrzenie (teraz) nie ma co się zastanawiać tylko w pojedynkę jeździć. Po GWWW tym bardziej pojedynczo, albo we dwójkę, ale na 2 motorach. Tym bardziej, że 2 motory za 20 tysi będą zawsze lepsze od jednego za 20 tysi. Tak ja to widzę...

A pro po na zlocie Bow był na 125 Yamahy, no i nie był zachwycony... Miał coś skrobnąć, ale chyba zarobiony jest.
Zacznij tam, gdzie jesteś.
Użyj tego, co masz.
Zrób wszystko, co tylko chcesz...
BoldFold
Posty: 1911
Rejestracja: pt 07 wrz 2018, 18:14
Lokalizacja: Górny Śląsk
Kontakt:

ndz 29 gru 2024, 16:02

No ale jestem ciekaw dalszego ciągu zestawienia motocykli, bo teraz to kompletnie się w cenach nie oreintuję... Nie wspominając o tym, że nowe marki i ogólnie rynek przewartościował się totalnie, a i sporo marek nowych się pojawiło.
Zacznij tam, gdzie jesteś.
Użyj tego, co masz.
Zrób wszystko, co tylko chcesz...
DominikC
Posty: 104
Rejestracja: ndz 05 lis 2023, 10:34
Kontakt:

pn 30 gru 2024, 11:49

Zestawienia ciąg dalszy czyli maszyny do 30 000zł. Z jednej strony to już kwota dość znacząca, z drugiej strony jednak często występuje "pozorna oszczędność", która generuje długofalowo swego rodzaju problemy lub istotnie wpływa na komfort użytkowania. Kwota 30 000zł pozwala już rozszerzyć perspektywy o nieduże ADV (ale już o mocniejszych silnikach), softchoppery czy kolejne neoklasyki.

Na pierwszy ogień mój faworyt czyli W230:
Cena 24 490zł
Typ silnika Chłodzony powietrzem, 4-suwowy, pojedynczy
Pojemność skokowa silnika 233 cm³
Stopień sprężania 9.0:1
Układ zaworów SOHC, 2 zawory
Układ paliwowy Wtrysk paliwa: Ø 32 mm x 1
Zapłon Cyfrowy
Układ rozruchowy Elektryczny
Hamulce, przednie Pojedyncza tarcza hamulcowa 265 mm. Zacisk hamulcowy: Podwójny tłok
Hamulce, tylne Pojedyncza tarcza 220 mm. Zacisk hamulcowy: Pojedynczy tłok
Moc maksymalna 12.9 kW {18 PS} / 7,000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 18.6 N•m {1.9 kgf•m} / 5,800 rpm
Przełożenie 6-biegowa
Opona, przednia 90/90-18M/C 51S
Opona, tylna 110/90-17M/C 60S
Dł x Szer x Wys 2,125 x 800 x 1,090 mm
Rozstaw osi 1,415 mm
Prześwit pod pojazdem 150 mm
Pojemność zbiornika paliwa 12 litrów
Wysokość siedzenia 745 mm
Masa pojazdu gotowego do użytku 143 kg

Jest to maszyna oparta o "prymitywne" enduro, które niestety na naszym rynku nie jest dostępne (KLX 230). Wprawdzie cechuje się gorszymi właściwościami terenowymi od wspomnianego KLX, ale jest maszyną lekką i niską, co ma swoje istotne plusy gdy "konia" dosiada niemal cała rodzina, z tym modelem radę sobie dadzą nawet "niskopodwoziowi". Wprawdzie ma znacznie mniej momentu obrotowego od GB 350 czy Royali 350, ale ma też sporo niższą masę i 6-cio stopniową skrzynię biegów. Na szczęście Kawasaki nie przestrzeliło z ceną (jak pierwotnie prognozowano) i jest to dalej poziom w zasadzie Royali, które wiodą prym wśród neoklasyków.

Obrazek

Royal Enfield Bullet 350
Cena 25 980
Waga gotowego do jazdy: 195 kg
Rozstaw osi: 1390 mm
Wysokość siedziska: 805 mm
Prześwit: 170 mm
Dł. x szer. x wys.: 2110 x 785 x 1125 mm
Zbiornik paliwa: 13 l
Chłodzenie: Chłodzenie powietrzem
Pojemność skokowa: 349.34 cc
Stopień sprężania: 9.5:1
Moc maksymalna: 14.87 kW @ 6100 rpm
Prędkość maksymalna: 114 km/h
Maksymalny moment obrotowy: 27 Nm@4000 rpm
Skrzynia biegów: 5 biegowa
Układ rozruchowy: Elektryczny
Koło przednie: Felga szprychowa, opona 100/90 - 19" - 57P z dętką
Koło tylne: Felga szprychowa, opona 120/80 - 18" - 62P z dętką
Hamulec przedni: Tarcza pływająca o średnicy 300mm, zacisk z dwoma tłoczkami
Hamulec tylny: Tarcza pływająca o średnicy 270mm, zacisk z pojedynczym tłoczkiem


Jest to w zasadzie jeden do jednego Hunter opisany już wcześniej, ale bardziej "retro". W tym wypadku dopłacamy do stylistyki i tylko tyle. Jest to w zasadzie bliźniak modelu Classic 350, różni się jedynie "smaczkami" - kanapą zamiast siodła czy kształtem błotników i brakiem nakładek z tworzywa na baku. Ciut tańszy i w moim odczuciu przyjemniejszy w prowadzeniu jest model Meteor 350.

Obrazek

A w klimatach "chopperowych" mamy Hyosunga GV 300
Cena: 23 599
RODZAJ 60 ° V-TWIN / 8-zaworów / 4T / SOHC
POJEMNOŚĆ 296 ccm
STOPIEŃ ŚPRĘŻANIA 12.02:1
MOC MAKSYMALNA 21.6 kW (29.4 KM) / 8500 rpm
MAKS. MOMENT OBROTOWY 25.6 Nm / 6500 rpm
UKŁAD CHŁODZENIA płyn chłodniczy
SKRZYNIA BIEGÓW 6-stopniowa
ZAPŁON ECU
ROZRUCH elektryczny
HAMULEC PRZÓD tarcza 270 mm, 4-tłoczkowy zacisk, ABS
HAMULEC TYŁ tarcza 250 mm, 2-tłoczkowy zacisk, ABS
PRZEDNIA OBRĘCZ aluminiowa (czarna)
PRZEDNIA OPONA 120 / 80 – 16
TYLNA OBRĘCZ aluminiowa (czarna)
TYLNA OPONA 150 / 80 – 15
DŁUGOŚĆ 2080 mm
SZEROKOŚĆ 750 mm
WYSOKOŚĆ (BEZ LUSTEREK) 1050 mm
WYSOKOSĆ SIEDZISKA 710 mm
ROZSTAW OSI 1425 mm
PRZEŚWIT 150 mm
WAGA GOTOWY DO JAZDY 172 kg
MAKSYMALNE OBCIAŻENIE 158 kg
ZBIORNIK PALIWA 12.5 l

Jest to kolejny stosunkowo niski i lekki motocykl. Tym razem jednak z nowoczesnym silnikiem w układzie V. W tej kategorii jest to naprawdę mikra maszyna - dobre 20cm krótsza od mojego keewaya Cruisera. Biorąc pod uwagę moc (prawie 30 koni) nie powinna dostawać zadyszki ciut powyżej 100km/h tak jak Royale. Z doświadczenia wiem, że maszyny w tym układzie są zaskakująco stabilne i przyjemne w prowadzeniu. Na uwagę zasługują hamulce - a dokładniej zastosowane zaciski.

Obrazek

Przechodząc do ADV zacznę od nowego Himalayana ze stajni Royal Endield:
Cena 27 985
Waga gotowego do jazdy: 196 kg
Rozstaw osi: 1510 mm
Wysokość siedziska (standardowe): 825 - 845 mm
Wysokość siedziska (niskie): 805 - 825 mm
Prześwit: 230 mm
Dł. x szer. x wys.: 2245 x 852 x 1316 mm
Zbiornik paliwa: 17 l
Chłodzenie: Chłodzenie cieczą
Pojemność skokowa: 452 cc
Układ wtryskowy: ECU
Zawory na cylinder: 4
Stopień sprężania: 11.5:1
Moc maksymalna: 29.44 kW @ 8000 rpm
Prędkość maksymalna: 140 km/h
Maksymalny moment obrotowy: 40 Nm@5500 rpm
Skrzynia biegów: 6 biegowa
Układ rozruchowy: Elektryczny
Koło przednie: Koło szprychowe, 90/90 - 21"
Koło tylne: Koło szprychowe, 140/80 R - 17"
Hamulec przedni: 320 mm tarcza, zacisk 2-tłoczkowy zacisk
Hamulec tylny: 270 mm tarcza, zacisk jednotłoczkowy

Wprawdzie ubolewam nad wycofaniem z produkcji Himalayana 411, ale 450 to już prawdziwe ADV. Z wad można tu wskazać małą przednią szybę i doniesienia o pękających ramach po montażu akcesoryjnych crash padów. Ogólnie jego poprzednik to była bardzo przyjemna maszyna, ten dalej ma potencjał. Ale w mojej opinii niestety przegrywa z maszyną, którą opiszę jako następną.

Obrazek

Kolejna maszyna ze stajni Benelli: TRK 502
Cena 26 990
Typ 2-cylindrowy/4-suw/8V
Pojemność skokowa (cm3) 500
Średnica x Skok (mm) ø69×66.8
Moc 35 kW (47.6KM) przy 8500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 46 Nm przy 6000 obr/min
Stopień kompresji 11.5:1
Układ paliwowy EFI
Starter Elektryczny
Układ chłodzenia Chłodzony cieczą
Zapłon T.C.I.
Skrzynia biegów 6-biegowa
Opona przednia 120/70 ZR17
Hamulec przedni Dwie tarcze
Średnica hamulca przedniego (mm) 320
Tylna opona 160/60 ZR17
Hamulec tylny Tarcza
Średnica hamulca tylnego (mm) 260
Waga sucha (kg) 210
Wysokość siedziska (mm) 835
Długość całkowita (mm) 2200
Szerokość całkowita (mm) 915
Wysokość całkowita (mm) 1450
Prześwit (mm) 190
Rozstaw osi (mm) 1505
Pojemność zbiornika paliwa (L) 20
Prędkość maksymalna (km/h) 165
Maksymalne obciążenie (kg) 175

Można by rzec, że więcej za mniej. Posiada lepsze hamulce od "Himka", a do tego posiada dużą szybę czołową. To mocno poprawia komfort użytkowania w trakcie chłodniejszej części roku. Dopłacając kilka tysięcy można kupić TRK 502 X, które jest wariantem na terenowych kołach. A w podobnej do TRK cenie można nabyć Scramblera Leoncino. Jest to w zasadzie bliźniak, który różni się detalami, tak więc kto co lubi to może wybrać.

Obrazek

I w tym momencie na uwagę zasługuje KOVE 510X, który kosztuje 28 900zł i Voge 525 DSX za 29 900zł obie maszyny prezentują się bardzo podobnie do Benelli. QJ Motor SRT 550 również prezentuje się bardzo podobnie, ale kosztuje 24 990zł, nawet silnik jest dziwnie podobny.

Junak RX-401
Cena od 22 990zł do 24 990zł
POJEMNOŚĆ 401 cm³
RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY, DWUCYLINDROWY, 4 ZAWORY NA CYLINDER, CHŁODZONY CIECZĄ, DOHC
ZASILANIE SILNIKA WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 139 km/h
MOC 27,0 kW / 36,8 KM (PRZY 8500 RPM) 37 NM (PRZY 8000 RPM)
WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY Tak
ROZRUCH ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY PODWÓJNY (ABS)
HAMULEC TYŁ TARCZOWY HYDRAULICZNY ABS
ROZMIAR OPONY PRZÓD 110/80-19 (59P)
ROZMIAR OPONY TYŁ 140/70-17 (66P)
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) 2215 / 925 / 1420
MASA WŁASNA 215
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 180 kg
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) 810
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 19,9 L
ILOŚĆ MIEJSC 2
DOSTĘPNE KOLORY Czarno-srebrny, Szary, Biały

Kolejne nieduże ADV, tym razem ze stajni Junaka. Dopłacając do ceny podstawowej 2 000zł możemy go nabyć z kompletem kufrów. Co ciekawe jest on zestrojony łagodniej od pozostałych motocykli Junaka z tym silnikiem (SR400 i M12 Vintage 400), niemniej jest to dalej dość ciekawa propozycja w tym segmencie. A przy tym stosunkowo tania.

Obrazek

FC moto 450 MT
Cena 27 700
Typ silnika Dwucylindrowy, rzędowy, DOHC, 270° wał korbowy
Pojemność 449.5 cc
Maksymalna moc 44 KM/8500 rpm
Długość x szerokość x wysokość 2210 x 870 x 1390 mm
Masa 175 kg

Nowość w ofercie CF Moto, niestety nawet producent nie chwali się szczegółowymi informacjami. Jest to maszyna klasy "rally" mocno nawiązująca do maszyn startujących w "Dakarze" Z pewnością ma korzystny stosunek mocy do masy. Wersja "sportowa" (450 SR) kosztuje tyle samo, jest ciut mocniejsza i lżejsza, ale to już typowy "ścigacz".

Obrazek


Honorowa wzmianka:
Japońskie "500" - Honda CB 500 i Kawasaki Z 500, obie maszyny kosztują około 30 000zł
Japońskie "300" - Yamaha R3 i MT03 - obie maszyny około 30 000zł
BMW 310 - zarówno R jak i GS mieszczą się w granicach 30 000zł
KTM Duke 390.
QJ MOTOR SRK 800 i SRV 600.
Benelli TRK 702.

Jak znajdę jeszcze chwilę czasu to też przekleję fotki i dane powyższych modeli.
Ramzan Szimanow
Posty: 2538
Rejestracja: czw 27 sty 2022, 10:49
Kontakt:

pn 30 gru 2024, 12:04

Wiadomo, co dla jednego jest sufitem, dla drugiego podłogą.
Choć moim zdaniem ten pułap ok 30 000 PLN to maksimum jeśli chodzi o racjonalność z punktu widzenia surwiwalu czy eksploatacji w gorszych czasach.
Gdzie dochodzi jeszcze jeden czynnik.
Ceny i dostępność materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych.
Których pod gorsze scenariusze też wypada mieć pewien zapas.
BoldFold
Posty: 1911
Rejestracja: pt 07 wrz 2018, 18:14
Lokalizacja: Górny Śląsk
Kontakt:

wt 31 gru 2024, 10:16

Dokładnie, ceny są jakie są, jeżeli kupujemy do garażu i używamy sporadycznie to cena inaczej się kształtuje, niż gdy używamy codziennie bo lubimy jeździć a też oszczędzamy na kosztach transportu przy codziennej jeździe.

Ja bym tu dodał czeską Jawę, która też ma pare modeli w przedziale od 24000 i więcej.

O Jawie wspomniałem, bo kolega się interesował, nie wiem czy prawda, ale mówił o "prawdziwych" ratach 0%, 10 lub 20 ratach.
Zacznij tam, gdzie jesteś.
Użyj tego, co masz.
Zrób wszystko, co tylko chcesz...
DominikC
Posty: 104
Rejestracja: ndz 05 lis 2023, 10:34
Kontakt:

czw 02 sty 2025, 21:03

BoldFold pisze:
wt 31 gru 2024, 10:16
Ja bym tu dodał czeską Jawę, która też ma pare modeli w przedziale od 24000 i więcej.

O Jawie wspomniałem, bo kolega się interesował, nie wiem czy prawda, ale mówił o "prawdziwych" ratach 0%, 10 lub 20 ratach.
A dziękuję za uwagę, rzeczywiście jawy to moje niedopatrzenie. Zaraz to sprostuję.

Co do rat 0%. Jest to dość częste, obecnie na pewno Royal Enfield ma taką ofertę, Jawa też się tym chwali, a i u Rometa kiedyś to widziałem. Tutaj niestety trzeba pytać, a przy okazji można u dealera próbować negocjować cenę - czasami uda się kapkę obciąć, a czasami uda się załatwić pierwszy przegląd gratis (w przypadku Royali wypada chyba 1000zł na pierwszy przegląd gwarancyjny).

A więc Jawy:
Jawa 350 OHC
Cena 24 000zł
Silnik 4T – chłodzony powietrzem z chłodnicą oleju
Ilość cylindrów 1
Pojemność ( cm3 ) 397,2
Moc / obroty (KM/obr. x min-1) 27 KM / 6500
Max. Moment obrorotwy (Nm/obr x min-1) 31,00 / 5000
Starter Elektryczny
Skrzynia biegów 5 stopni
Rozstaw osi (mm) 1420
Wysokość siedzenia (mm) 760
Pojemność zbiornika 12,5 litra
Koło przednie 19”
Koło tylne 18”
Hamulec przedni Tarczowy - 276 mm ABS
Hamulec tylny Tarczowy - 240 mm
Masa (kg) 160
Prędkość maksymalna (km/h) 115

Odrobinę drożej można nabyć wersję "sport" nawiązującą stylistycznie do starszych Jaw. Silnik to w prostej linii pochodna Hondy XR 400. Prosta i sprawdzona jednostka, która jest powszechnie stosowana przez chińczyków jako "duży singiel". Ten sam silnik siedział niegdyś w Rometach o pojemności 400cc (cafe racer, classic i ADV). Niestety w przypadku Jawy nie uświadczymy już "kopki", która była pierwotnie stosowana w tym silniku i występowała też w motocyklach sprzedawanych przez Rometa czy Mash. Niby nie jest to obecnie rozwiązanie priorytetowe, jednak bardzo przydatne przy użytkowaniu motocykla na krótkich odcinkach czy gdy dojdzie do rozładowania akumulatora (np. przebicie na instalacji elektrycznej, pozostawienie na postojówkach itd.)
W cenie 30 000zł można też nabyć jawę w odmianie 650 OHC cechuje się większą mocą (40 koni) i momentem (50 niutonometrów) przy wzroście masy o 11kg. Silnik to najpewniej kopia silnika hondy XR 650.

Obrazek

Jawa 300 CL
Cena 27 000zł
Silnik 4T – chłodzony cieczą
Ilość cylindrów 1
Pojemność ( cm3 ) 295
Moc / obroty (KM/obr. x min-1) 24 KM / 7000
Max. Moment obrorotwy (Nm/obr x min-1) 25 / 5750
Starter Elektryczny
Skrzynia biegów 6 stopni
Rozstaw osi (mm) 1370
Wysokość siedzenia (mm) 765
Pojemność zbiornika 13,2 litra
Koło przednie 18”
Koło tylne 17”
Hamulec przedni Tarczowy - 280 mm
Hamulec tylny Bęben 153mm (wg. dystrybutora na Polskę Tarczowy - 240 mm)
Masa (kg) 182
Prędkość maksymalna (km/h) 125

Co tu dużo mówić - jest to maszyna, która nie tyle jest stylizowana na stare Jawy, a dosłownie je odtwarza je. W prostej linii można zobaczyć nawiązania do "kiwaczki" - malowanie, kształt silnika, nawet licznik kręcący się "w drugą stronę". Ogólnie to maszyna piękna, tylko nieco nowocześniejsza od Royali, które są kapkę tańsze. 500zł taniej można nabyć jej biedniejszą odmianę 42 LE, która bardziej idzie w nurt scramblerów.

Obrazek

Tutaj trzeba wspomieć model 350 CL i 350 42, które kosztują 29 500zł i są bardziej "bobberowymi"i nieco podkręconymi wariantami modelu 300.

Obrazek

Jawa 500 RVM ADV
Cena 29 900zł
Silnik 4T – chłodzony cieczą
Ilość cylindrów 2
Pojemność ( cm3 ) 471
Moc / obroty (KM/obr. x min-1) 44 KM / 8500
Max. Moment obrorotwy (Nm/obr x min-1) 40,5 / 6500
Starter Elektryczny
Skrzynia biegów 6 stopni
Rozstaw osi (mm) 1479
Wysokość siedzenia (mm) 820
Pojemność zbiornika 20 litr
Koło przednie 19”
Koło tylne 17”
Hamulec przedni Tarczowy x 2 - 298 mm
Hamulec tylny Tarczowy - 240 mm
Masa (kg) 206
Prędkość maksymalna (km/h) 150

Kolejne chińskie ADV w klasie 500cc. Występuje też w odmianie Scrambler (podobnie jak Benelli - seria TRK i Leoncino będące scramblerem). Czego by nie pisać, w zasadzie niczym (poza wyższą ceną) Jawa nie wyróżnia się na tle konkurencji.

Obrazek

Honorowa wzmianka - Jawa 350 NEW STYLE czyli chyba ostatni duży dwusów, którego można było kupić nowego w cenie od 22 000zł (bez homologacji), ale dealerzy sprzedawali również zarejestrowane egzemplarze. Prawdopodobnie w zeszłym roku zostały w czechach wyprodukowane ostatnie egzemplarze.

Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Transport”